نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 567
مىشود، به همين دليل، طبق آيات قرآن، حتى لجوجترين منكران خدا در قيامت زبان
به اعتراف مىگشايند چرا كه راهى براى انكار نمىبينند. [1] گروهى از مفسران نيز مفهوم اين تعبير را
مشاهده نعمتها و پاداشها، و همچنين عذاب و كيفرهاى الهى دانستهاند، و در حقيقت
كلمه نعمت و ثواب و جزا را در تقدير گرفتهاند.
از اين دو تفسير در عين اينكه با هم منافاتى ندارند تفسير اول روشنتر به نظر
مىرسد.
3- توزين اعمال
نيازى به اين نداريم كه مساله توزين اعمال را در قيامت از طريق تجسم اعمال
تفسير كنيم و بگوئيم عمل آدمى در آنجا تبديل به جسم صاحب وزنى مىشود چرا كه توزين
معنى وسيعى دارد و هر گونه سنجش را دربرمىگيرد، مثلا در مورد افراد بى شخصيت
مىگوئيم آدمهاى بىوزنى هستند، و يا سبك مىباشند، در حالى كه منظور كمبود شخصيت
آنها است نه وزن جسمانى.
جالب اينكه در آيات بالا در مورد گروه" اخسرين اعمالا"
مىگويد:" براى آنها در قيامت اصلا ترازوى سنجش برپا نمىسازيم" آيا اين
با آياتى كه مىگويد وَ الْوَزْنُ
يَوْمَئِذٍ الْحَقُ (وزن در آن روز حق است-
اعراف 8) منافات دارد؟! مسلما نه، زيرا توزين در مورد كسانى است كه كار قابل سنجشى
انجام دادهاند، اما كسى كه تمام وجودش و افكار و اعمالش حتى به اندازه بال يك مگس
وزن ندارد چه نيازى به سنجش دارد؟! لذا در روايت معروفى از پيغمبر اكرم ص
مىخوانيم:
انه لياتى الرجل العظيم السمين يوم القيامة لا يزن جناح بعوضة