نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 476
اينكه از سوى پروردگار خودتان آمده و سوم اينكه فراموش نكنيد شما خطاهايى
انجام دادهايد كه برنامه انبياء براى شستشوى آنهاست.
ولى اين عده با همه اينها هرگز ايمان نمىآورند،" چرا كه ما بر دلهايشان
پرده افكندهايم تا نفهمند! و در گوشهايشان سنگينى قرار دادهايم تا صداى حق را
نشنوند" (إِنَّا جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ
أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً). [1]" و
لذا اگر آنها را به سوى هدايت بخوانى هرگز هدايت را پذيرا نخواهند شد" (وَ إِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدى فَلَنْ يَهْتَدُوا إِذاً
أَبَداً).
شايد محتاج به تذكر نباشد كه خداوند اگر حس تشخيص و قدرت درك و شنيدن را از
آنها گرفته بخاطر همان" ما قدمت يداه" و اعمالى است كه قبلا انجام
دادهاند و اين كيفر اثر مستقيم اعمال خود آنهاست بلكه به تعبير ديگر همان اعمال
زشت و ننگين تبديل به" پرده" و" سنگينى" (كنان و وقر) بر
دلها و گوشهايشان، شده است، و اين حقيقتى است كه بسيارى از آيات قرآن از آن سخن
مىگويد مثلا در آيه 155 سوره نساء مىخوانيم (بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ فَلا
يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا):" خداوند
بخاطر كفرشان بر دلهاى آنها مهر نهاده، لذا جز گروه اندكى ايمان نمىآورند".
اما آنها كه از هر بهانهاى براى اثبات مكتب جبر بهرهگيرى مىكنند بدون اينكه
جملههاى ديگر اين آيه را در نظر بگيرند، و ساير آيات قرآن را كه مفسر آن است در
كنار آن بگذارند، به ظاهر تعبير فوق چسبيده و از آن براى اثبات مكتب خود كمك
گرفتهاند، در حالى كه پاسخ آن، همانگونه كه گفتيم كاملا روشن است.
***
[1] همانگونه كه سابقا گفتهايم"
اكنة" جمع" كنان" بر وزن" كتاب" به معنى پرده يا هر چيزى
است كه مستور مىسازد، و" وقر" به معنى سنگينى گوش است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 476