نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 475
مجازات كند عذاب هر چه زودتر براى آنها مىفرستاد، ولى براى آنها موعدى است كه
با فرا رسيدنش راه فرارى نخواهند داشت.
59- اينها شهرها و آباديهايى است (كه ويرانههايش را با چشم مىبينيد) ما آنها
را به هنگامى كه ستم كردهاند هلاك كرديم و (در عين حال) براى هلاكتشان موعدى قرار
داديم.
تفسير: در مجازات الهى عجله نمىشود
از آنجا كه در آيات پيشين سخن از گروهى از كافران تاريكدل و متعصب در ميان
بود، آيات فوق نيز همان بحث را تعقيب مىكند.
نخست مىگويد:" چه كسى ستمكارتر است از آنها كه به هنگام تذكر آيات
پروردگارشان از آن روى مىگردانند و كارهاى گذشته خود را بدست فراموشى
مىسپارند" (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ
رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْها وَ نَسِيَ ما قَدَّمَتْ يَداهُ).
تعبير به تذكر (يادآورى) گويا اشاره به اين است كه تعليمات انبياء از قبيل
يادآورى حقائقى است كه بطور فطرى در اعماق روح انسان وجود دارد و كار پيامبران
پرده برداشتن از روى آن است.
اين معنى در خطبه اول نهج البلاغه نيز آمده است، آنجا كه مىفرمايد
ليستادوهم ميثاق فطرته و يذكروهم منسى نعمته و يحتجوا اليهم بالتبليغ و يثيروا
لهم دفائن العقول:
" هدف از بعثت پيامبران آن بوده كه انسانها را وادار به وفا كردن به
پيمان فطرت كنند، و نعمتهاى فراموش شده خدا را به ياد آنها بياورند و از طريق
تبليغ بر آنها اتمام حجت كنند و گنجينههاى پنهانى عقلها را آشكار سازند"!.
جالب اينكه در اين آيه از سه طريق به اين كوردلان درس بيدارى مىدهد:
نخست اينكه اين حقائق با فطرت و و جدان و جان شما كاملا آشناست، ديگر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 475