نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 30
اين دو حادثه
تاريخى در گذشته و در زمان نزول قرآن واقع نشده بوده بلكه مربوط به آينده است كه
يكى از آنها احتمالا فساد آنها در آغاز اسلام بود كه منجر به قيام مسلمانان به
فرمان پيامبر ص بر ضد آنان شد و به كلى از جزيره عرب بيرون رانده شدند، و ديگرى
مربوط به قيام نازيهاى آلمان به رياست هيتلر بر ضد يهود بوده است
[1] ولى اشكال اين تفسير اين است كه در هيچيك از آنها داخل شدن قوم
پيروزمند در بيت المقدس تا چه رسد به ويران كردن آن، وجود ندارد.
5- آخرين
احتمال اينكه بعضى احتمال دادهاند اين دو حادثه مربوط به رويدادهاى بعد از جنگ
جهانى دوم و تشكيل حزبى بنام" صهيونيسم" و تشكيل دولتى بنام"
اسرائيل" در قلب ممالك اسلامى است، منظور از فساد اول بنى اسرائيل و برترى
جويى آنها همين است، و منظور از انتقام اولى آن است كه ممالك اسلامى در آغاز كه از
اين توطئه آگاه شدند دست به دست هم دادند و توانستند بيت المقدس و قسمتى از شهرها
و قصبات فلسطين را از چنگال يهود بيرون آورند، و نفوذ يهود از مسجد اقصى به كلى
قطع شد.
و منظور از
فساد دوم هجوم بنى اسرائيل با اتكاى نيروهاى استعمارى جهانخوار و اشغال سرزمينهاى
اسلامى و گرفتن بيت المقدس و مسجد الاقصى است.
و به اين
ترتيب بايد مسلمانان در انتظار پيروزى دوم بر بنى اسرائيل باشند بطورى كه مسجد
اقصى را از چنگال آنها بيرون آورند و نفوذشان را از اين سرزمين اسلامى بكلى قطع
كنند، اين همان چيزى است كه همه مسلمين جهان در انتظار آنند و وعده فتح و نصرت
الهى است نسبت به مسلمانان [2]