نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 248
شدهاند در امان بمانند.
جمله معروف: الجبر و التشبيه امويان و العدل و التوحيد علويان:
" عقيده جبر و تشبيه خدا به موجودات از اعتقادات بنى اميه است، و عقيده
عدل و توحيد زير بناى مكتب علوى است" بيانگر اين واقعيت مىباشد.
خلاصه، شاكله هرگز به معنى طبيعت ذاتى نيست، بلكه به هر گونه عادت و طريقه و
مذهب و روشى كه به انسان جهت مىدهد شاكله گفته مىشود بنا بر اين عادات و سننى كه
انسان بر اثر تكرار يك عمل اختيارى كسب كرده است، و همچنين اعتقاداتى كه با
استدلال و يا از روى تعصب پذيرفته است، همه اينها نقش تعيين كننده دارند، و شاكله
محسوب مىشوند.
اصولا ملكات و روحيات انسان معمولا جنبه اختيارى دارد چرا كه انسان هنگامى كه
عملى را تكرار كند، نخست" حالت" و سپس" عادت" و بعد تدريجا
تبديل به" ملكه" مىشود، همين ملكات است كه به اعمال انسان شكل مىدهد و
خط او را در زندگى مشخص ميسازد، در حالى كه پيدايش آن مستند به عوامل اختيارى بوده
است.
در بعضى از روايات" شاكله" به نيت تفسير شده است، در اصول كافى از
امام صادق ع چنين نقل شده:
النية افضل من العمل الا و ان النية هى العمل، ثم تلا قوله عز و جل قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ
يعنى على نيته:" نيت افضل از عمل است اصلا نيت همان عمل است سپس آيه قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ را قرائت فرمود و اضافه كرد منظور از شاكله نيت است" [1] اين تفسير،
نكته جالبى در بر دارد. و آن اينكه نيت انسان كه از اعتقادات او برمىخيزد به عمل
او شكل مىدهد، و اصولا خود نيت يك نوع شاكله يعنى امر مقيد كننده است، لذا گاهى
نيت را به خود عمل، تفسير فرموده و گاه آن را برتر از عمل شناخته، چرا كه به هر
حال" خط عمل" منشعب از" خط نيت" است.