responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 247

مقيد مى‌سازد [1] به اين ترتيب مفهوم" شاكله" هيچگونه اختصاصى به طبيعت ذاتى انسان ندارد، لذا مرحوم" طبرسى" در" مجمع البيان" دو معنى براى آن ذكر كرده است، طبيعت و خلقت و نيز طريقه و مذهب و سنت (چرا كه هر يك از اين امور انسان را از نظر عمل به نحوى مقيد ميسازد).

و از اينجا روشن مى‌شود آنها كه آيه فوق را دليلى بر حكومت صفات ذات بر انسان گرفته‌اند و آن را دليلى بر جبر مى‌پندارند، و در اين راه تا آنجا پيش رفته‌اند كه به تربيت و تزكيه اعتقاد ندارند، تا چه حد در اشتباهند.

اين طرز تفكر كه به علل مختلف سياسى و اجتماعى و روانى كه در مباحث جبر و اختيار آورده‌ايم بر ادبيات بسيارى از ملتها حكومت مى‌كند و براى توجيه نارساييهاى خود به آن متوسل مى‌شوند از خطرناكترين اعتقاداتى است كه مى‌تواند يك جامعه را به ذلت و زبونى بكشاند، و در حال عقب افتادگى، سالها يا قرنها نگاه دارد.

درست در شعر زير كه بيانگر اين تفكر در مساله تعليم و تربيت است بينديشيد:

درختى كه تلخ است اندر سرشت‌

گرش بر نشانى به باغ بهشت‌

و از جوى خلدش به هنگام آب‌

به بيخ انگبين ريزى و شهد ناب‌

سرانجام گوهر به كار آورد

همان ميوه تلخ بار آورد!

اگر براستى اين منطق، زير بناى مسائل تربيتى و اجتماعى قرار گيرد، بيهوده بودن هر گونه تعليم و تربيت، اجتناب ناپذير خواهد بود.

و به همين دليل ما معتقديم مسلك جبر هميشه دستاويزى براى سلطه‌هاى استعمارى بوده تا به اين وسيله از واكنشهاى شديد مردمانى كه به زنجير كشيده‌


[1] مفردات راغب ماده" شكل".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست