نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 237
تبعيض است، و اشاره به نزول تدريجى قرآن مىباشد (بخصوص اينكه جمله ننزل فعل
مضارع است) در اين صورت معنى جمله رويهمرفته چنين مىشود:" ما قرآن را نازل
مىكنيم و هر بخشى از آن كه نازل مىشود به تنهايى مايه شفاء و رحمت است ..."
(دقت كنيد).
2- فرق ميان شفاء و رحمت
مىدانيم" شفا" معمولا در مقابل بيماريها و عيبها و نقصها است، بنا
بر اين نخستين كارى كه قرآن در وجود انسانها مىكند همان پاكسازى از انواع
بيماريهاى فكرى و اخلاقى فرد و جامعه است.
پس از آن مرحله" رحمت" فرا مىرسد كه مرحله تخلق به اخلاق الهى، و
جوانه زدن شكوفههاى فضائل انسانى در وجود افرادى است كه تحت تربيت قرآن قرار
گرفتهاند.
به تعبير ديگر" شفا" اشاره به" پاكسازى"، و"
رحمت" اشاره به" نو سازى" است، و يا به تعبير فلاسفه و عرفاء اولى
به مقام" تخليه" اشاره مىكند و دومى به مقام" تحليه".
3- چرا ظالمان نتيجه معكوس مىگيرند؟
نه تنها در اين آيه كه در بسيارى ديگر از آيات قرآن مىخوانيم دشمنان حق بجاى
اينكه از نور آيات الهى دل و جان خود را روشن سازند و تيرهگيها را بزدايند، بر
جهل و شقاوتشان افزوده مىشود.
اين به دليل آنست كه خميرمايه وجودشان بر اثر كفر و ظلم و نفاق به شكل ديگرى
درآمده، لذا هر جا نور حق را مىبينند به ستيز با آن برمىخيزند، و اين مقابله و
ستيز با حق، بر پليدى آنها مىافزايد، و روح طغيان و سركشى را در آنها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 237