نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 232
بعضى از مفسران كوشش كردهاند كه از مفهوم خود آيه اين حقيقت را دريابند: آنها
معتقدند كه جمله" عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ" دليل بر اين است كه اين مقامى است كه خدا در آينده
به تو خواهد داد. مقامى است كه ستايش همگان را برمىانگيزد، زيرا سودش به همگان
مىرسد، (چرا كه محمود در جمله بالا مطلق است و هيچگونه قيد و شرطى ندارد).
از اين گذشته حمد و ستايش در برابر يك عمل اختيارى است، و چيزى كه واجد همه
اين صفات باشد چيزى جز شفاعت عامه پيامبر ص نيست [1] اين احتمال نيز وجود دارد كه مقام محمود همان
نهايت قرب به پروردگار است كه يكى از آثارش شفاعت كبرى مىباشد (دقت كنيد).
گر چه مخاطب در اين آيه ظاهرا پيامبر ص است، ولى از يك نظر مىتوان حكم آن را
تعميم داد و گفت همه افراد با ايمان كه برنامه الهى روحانى تلاوت و نماز شب را انجام
مىدهند سهمى از مقام محمود خواهند داشت، و به ميزان ايمان و عمل خود به بارگاه
قرب پروردگار راه خواهند يافت، و به همان نسبت مىتوانند شفيع و دستگير واماندگان
در راه شوند.
زيرا مىدانيم هر مؤمنى در شعاع ايمان خود از مقام شفاعت برخوردار خواهد بود،
ولى مصداق اتم و اكمل اين آيه شخص پيامبر ص است.
3- عوامل سهگانه پيروزى
غالبا در ميدانهاى مبارزه حق و باطل لشكر باطل از عده و عده بيشترى برخوردار
است، و در عين حال لشكر حق با كمى نفرات و كمبود وسائل ظاهرى از پيروزيهاى چشمگيرى
برخوردار مىشود كه نمونههاى آن را در جنگهاى اسلامى بدر و احزاب و حنين و مانند
آن و همچنين در عصر خود ما در انقلابهاى پيروزمند