نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 226
خط اصلى من در همه كارها باشد و آغاز و انجام همه چيز با آن صورت گيرد.
گر چه مفسران بعضا خواستهاند مفهوم وسيع اين آيه را در مصداق يا مصاديق معينى
محدود سازند، از جمله ورود به مدينه و خروج از آن به مكه، يا دخول در قبر و خروج
از آن به هنگام رستاخيز، و يا مانند اينها، ولى پر واضح است كه تعبير جامع فوق
هيچگونه محدوديتى در آن نيست، تقاضايى است براى ورود و خروج صادقانه در همه چيز،
در همه كار، و در هر برنامه.
در حقيقت رمز اصلى پيروزى در همين جا نهفته شده است و راه و روش انبياء و
اولياى الهى همين بوده كه فكرشان، گفتارشان و اعمالشان از هر گونه غش و تقلب و
خدعه و نيرنگ و هر چه بر خلاف صدق و راستى است پاك باشد.
اصولا بسيارى از بدبختيهايى كه امروز با چشم خود مىبينيم كه دامنگير افراد و
اقوام و ملتها شده به خاطر انحراف از همين اصل است، گاهى پايه اصلى كارشان بر اساس
دروغ و نيرنگ است، و گاه كه ورودشان در كارها بر اساس راستى است اين خط اصيل را تا
پايان حفظ نمىكنند، و همين عامل شكست آنها خواهد بود.
دومين اصل كه از يك نظر ميوه درخت توحيد، و از نظر ديگر نتيجه ورود و خروج
صادقانه در كارها است، همانست كه در پايان آيه به آن اشاره شده است:
" خداوندا براى من از سوى خودت سلطان و ياورى قرار ده" (وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً).
چرا كه من تنها هستم، و به تنهايى كارى نمىتوان انجام داد، و با اتكاء بر
قدرتم در برابر اينهمه مشكلات پيروز نخواهم شد، تو مرا يارى كن و تو ياورانى براى
من فراهم ساز.
به من منطقى نيرومند، دلائلى دندانشكن در برابر دشمنان، دوستانى جانباز،
ارادهاى قوى، فكرى روشن، عقلى سرشار كه همه ياوران من در اين راه خواهند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 226