نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 15
تا تصديق
گفتار تو كنند و ما ايمان بياوريم (لَوْ ما تَأْتِينا بِالْمَلائِكَةِ
إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ).
***
خداوند
به آنها چنين پاسخ مىگويد:" ما ملائكه را جز به حق نازل نمىكنيم" (ما
نُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ إِلَّا بِالْحَقِ).
" و اگر
فرشتگان نازل شوند (و حقيقت براى آنها جنبه شهود و حسى پيدا كند) و بعد ايمان
نياورند، ديگر به آنها مهلت داده نخواهد شد" و به عذاب الهى نابود مىگردند (وَ
ما كانُوا إِذاً مُنْظَرِينَ).
در تفسير
جمله ما نُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ إِلَّا بِالْحَقِ
مفسران، بيانات مختلفى دارند:
1- بعضى
گفتهاند منظور اين است كه ما نازل كردن فرشتگان را به عنوان اعجاز تنها براى
آشكار شدن حق انجام خواهيم داد، نه به عنوان بهانه جويى كه ببينند و باز هم ايمان
نياورند، و به تعبير ديگر اعجاز بازيچه نيست كه جنبه اقتراحى داشته باشد، بلكه
براى اثبات حق است، و اين امر به قدر كافى براى آنها كه خواهان حقند ثابت شده، چرا
كه پيامبر اسلام ص با در دست داشتن اين قرآن و اعجازهاى ديگر رسالت خود را به ثبوت
رسانده است.
2- منظور
از" حق"، همان مجازات نهايى دنيوى و بلاى نابود كننده و به تعبير
ديگر" عذاب استيصال" است، يعنى اگر فرشتگان نازل شوند و آنها هم ايمان
نياورند- كه با لجاجتى كه در آنها هست نخواهند آورد- توأم با نابودى آنها خواهد
بود.
جمله دوم آيه
(وَ ما كانُوا إِذاً مُنْظَرِينَ) نيز تاكيدى
بر همين معنى است، اما بنا به تفسير اول مطلب تازهاى را مىگويد.
3- احتمال
ديگر اينكه" حق" به معنى" مرگ" است، يعنى فرشتگان تنها به
هنگام مرگ و قبض روح نازل مىگردند نه زمان ديگر.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 15