نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 240
آيه فوق در آخرين جمله خود به آنها پاسخ مىگويد كه" براى هر زمانى حكم و
قانونى مقرر شده" (تا بشريت به مرحله بلوغ نهايى برسد و آخرين فرمان صادر
شود) (لِكُلِّ أَجَلٍ كِتابٌ).
بنا بر اين جاى تعجب نيست كه يك روز تورات را نازل كند، و روز ديگر انجيل را،
و سپس قرآن را، چرا كه بشريت در زندگى متحول و متكامل خود، نياز به برنامههاى
متفاوت و گوناگونى دارد.
اين احتمال نيز وجود دارد كه جمله
لِكُلِّ أَجَلٍ كِتابٌ پاسخى بوده باشد به ايراد
كسانى كه مىگفتند: اگر پيامبر راست مىگويد چرا مجازات و عذاب الهى، مخالفانش را
از پاى در نمىآورد، قرآن به آنها پاسخ مىدهد كه هر چيزى زمانى دارد و بىحساب و
كتاب نيست، زمان مجازات نيز به موقع فرا مىرسد. [1]
***
آيه بعد به منزله تاكيد و استدلالى است بر
آنچه در ذيل آيه قبل گفته شد و آن اينكه هر حادثه و هر حكم و فرمانى، زمان معينى
دارد كه گفتهاند: ان الامور مرهونة باوقاتها و اگر مىبينى بعضى از كتب آسمانى
جاى بعض ديگر را مىگيرند به خاطر آنست كه" خداوند هر چيزى را بخواهد محو
مىكند همانگونه كه به مقتضاى اراده و حكمت خويش امورى را اثبات مىنمايد، و كتاب
اصلى و ام الكتاب نزد او است" (يَمْحُوا
اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ).
***
سرانجام به عنوان تاكيد بيشتر در مورد مجازاتهايى كه پيامبر ص وعده مىداد
و آنها انتظارش را مىكشيدند و حتى ايراد مىكردند كه چرا اين وعدههاى
[1] البته مطابق اين معنى بايد-
همانگونه كه بعضى از مفسران گفتهاند- قائل به تقديم و تاخير در جمله فوق شد و گفت
در تقدير" لكل كتاب اجل" بوده است (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 240