نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 205
مشيت خداوند
از حكمت او جدا نيست و هميشه روى حساب لياقتها و شايستگيها است.
ديگر اينكه:
اين مساله به معنى نفى عالم اسباب نمىباشد، چرا كه عالم اسباب يعنى جهان تكوين،
نيز خواست خدا و مشيت تكوينى خدا است، و هيچگاه از مشيت تشريعى او جدا نخواهد بود.
به عبارت
روشنتر اراده خدا در زمينه وسعت و تنگى روزى، مشروط به شرائطى است كه بر زندگى
انسانها حكمفرماست، و تلاشها و كوششها و اخلاصها و فداكاريها، و به عكس سستى و
تنبلى و بخل و آلودگى نيتها، نقش تعيين كنندهاى در آن دارد، به همين دليل قرآن
مجيد كرارا انسان را در گرو سعى و كوشش و تلاش و فعاليت خود شمرده، و بهره او را
از زندگى به ميزان سعى و تلاشش مىداند.
لذا در كتاب
وسائل الشيعه در كتاب تجارت و كسب و كار بابى در زمينه تلاش و كوشش براى تحصيل رزق
و روزى عنوان كرده و احاديث متعددى در اين زمينه بيان مىدارد، نيز ابواب ديگرى در
مذمت" بيكارى"،" پرخوابى"،" تنبلى" در طريق تحصيل
نيازمنديهاى زندگى منعقد ساخته است.
از جمله در
حديثى كه از امير مؤمنان ع در اين ابواب نقل شده مىخوانيم كه فرمود:
ان الاشياء
لما ازدوجت ازدوج الكسل و العجز فنتجا بينهما الفقر
:"
هنگامى كه موجودات در آغاز با هم ازدواج كردند، تنبلى و ناتوانى با هم پيمان زوجيت
بستند و فرزندى از آنها بنام" فقر" متولد شد"!
[1] و در حديثى ديگر از امام صادق ع مىخوانيم:
لا تكسلوا
فى طلب معايشكم فان آباءنا كانوا يركضون فيها و يطلبونها:
" در
طلب روزى و نيازهاى زندگى تنبلى نكنيد چرا كه پدران و نياكان ما به دنبال آن
مىدويدند و آن را طلب مىكردند"! [2]