نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 161
بتها را كه
ظلمات محضند در كنار" خدا" كه نور مطلق عالم هستى است، قرار داد، چه
مناسبتى ايمان و توحيد كه نور روح و جان است، با شرك و بتپرستى كه مايه ظلمت و
تاريكى روان است دارد؟
سپس از راه
ديگرى بطلان عقيده مشركان را مدللتر مىسازد و مىگويد:
" آنها
كه براى خدا شركائى قرار دادند آيا به خاطر آنست كه اين شريكان دست به آفرينش و
خلقت زدند و اين خلقتها براى آنها مشتبه شد، و گمان كردند كه بتها نيز همانند خدا
مستحق عبادتند" زيرا آنها همان مىكنند كه خدا مىكند! (أَمْ
جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ).
در حالى كه
چنين نيست و حتى بتپرستان نيز چنين عقيدهاى درباره بتها ندارند، آنها نيز خدا را
خالق همه چيز مىدانند و عالم خلقت را در بست مربوط به او مىشمارند.
و لذا
بلافاصله مىفرمايد:" بگو خدا خالق همه چيز است و او است يگانه و پيروز"
(قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُوَ الْواحِدُ
الْقَهَّارُ).
نكتهها:
1- خالقيت
و ربوبيت با معبوديت مرتبط است.
از آيه فوق
اولا اين نكته استفاده مىشود آن كس كه خالق است، رب و مدبر است، چرا كه خلقت يك
امر دائمى است، چنان نيست كه خداوند موجودات را بيافريند و كنار بنشيند، بلكه فيض
هستى به طور دائم از طرف خدا صادر مىشود و هر موجودى لحظه به لحظه از ذات پاكش
هستى مىگيرد، بنا بر اين برنامه آفرينش و تدبير عالم هستى همچون آغاز خلقت همه
بدست خدا است، و به همين دليل مالك سود و زيان او است، و غير او هر چه دارند از
اوست با اين وصف آيا غير اللَّه شايسته عبوديت مىباشد؟!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 161