نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 98
انقلاب اسلام نيز در برابر چنين گروهى قرار گرفت، يعنى تا زمانى كه پيامبر
اسلام ص از مكه به مدينه هجرت نكرده بود، مسلمانان حكومتى تشكيل نداده بودند.
اما پس از ورود پيامبر ص به مدينه، نخستين پايه حكومت اسلامى گذارده شد، و پس
از پيروزى در جنگ" بدر"، اين مساله آشكارتر گشت، يعنى رسما حكومت و
دولتى كوچك اما قابل رشد تشكيل گرديد.
اينجا بود كه منافع بسيارى از سردمداران مدينه مخصوصا يهود كه در آن زمان مورد
احترام عربها بودند به خطر افتاد، احترام يهود در آن زمان بيشتر به خاطر اين بود
كه اهل كتاب و مردمى نسبة با سواد، و از نظر وضع اقتصادى پيشرفته بودند، و همانها
بودند كه پيش از ظهور پيامبر ص بشارت چنين ظهورى را مىدادند.
افراد ديگرى هم در مدينه بودند كه داعيه رياست و رهبرى مردم داشتند، ولى با
هجرت رسول خدا حسابها به هم خورد، سران ظالم و خودكامه و اطرافيان غارتگر آنها
ديدند تودههاى مردم به سرعت به پيامبر ص ايمان مىآورند، حتى خويشاوندان خودشان،
آنها بعد از مدتى مقاومت ديدند چارهاى نيست جز اينكه ظاهرا مسلمان شوند، زيرا
نواختن كوس مخالفت و قرار گرفتن در جبهه مقابل، علاوه بر مشكلات جنگ و صدمههاى
اقتصادى، خطر نابودى آنها را در بر داشت به ويژه اينكه عرب تمام قدرتش قبيله او
بود و قبيلههاى آنها غالبا از آنان جدا شده بودند.
روى اين اصل راه سومى انتخاب كردند، و آن اينكه ظاهرا مسلمان شوند و در خفيه
نقشه در هم شكستن اسلام را طرحريزى كنند.
كوتاه سخن اينكه بروز" نفاق" در يك اجتماع معمولا معلول يكى از دو
چيز است: نخست پيروزى و قدرت آئين انقلابى موجود و تسلط آن بر اجتماع.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 98