نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 79
خود، ثبات و استمرار دارند، فراز و نشيب زندگى در روح و فكر آنها اثر
نمىگذارد و خللى در برنامههاى سازنده آنها ايجاد نمىكند.
آنها در آغاز روح حقطلبى دارند و همان سبب مىشود كه به دنبال دعوت قرآن
بروند و سپس دعوت قرآن، اين ويژگيهاى پنجگانه را در آنان ايجاد مىكند.
***
2- حقيقت تقوا چيست؟
" تقوا" در اصل از ماده" وقايه" به معنى نگهدارى يا
خويشتن دارى است [1] و به
تعبير ديگر يك نيروى كنترل درونى است كه انسان را در برابر طغيان شهوات حفظ
مىكند، و در واقع نقش ترمز نيرومندى را دارد كه ماشين وجود انسان را در پرتگاهها
حفظ و از تندرويهاى خطرناك، باز مىدارد.
به همين دليل امير مؤمنان على ع" تقوا" را به عنوان يك دژ نيرومند
در برابر خطرات گناه شمرده است، آنجا كه مىفرمايد:
اعلموا عباد اللَّه ان التقوى دار حصن عزيز:" بدانيد اى بندگان خدا تقوا
دژى است مستحكم و غير قابل نفوذ" [2]
در احاديث اسلامى و همچنين كلمات دانشمندان، تشبيهات فراوانى براى تجسم حالت
تقوا بيان شده است، امير مؤمنان على ع مىفرمايد:
الا و ان التقوى مطايا ذلل، حمل عليها اهلها و اعطوا ازمتها، فاوردتهم الجنة:
[1]" راغب" در كتاب"
مفردات" مىگويد:" وقايه" به معنى نگهدارى اشياء است در برابر
امورى كه به آنها زيان و آزار مىرساند، و تقوا قرار دادن روح است در يك پوشش
حفاظتى در برابر خطرها، و لذا گاهى تقوا را به خوف تفسير كردهاند، در حالى كه
خوف، سبب تقوا مىشود و در عرف شرع، تقوا به معنى خويشتن دارى در برابر گناهان است
و" كمال تقوا" آنست كه از مشتبهات نيز اجتناب شود.