نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 443
لذا در احاديث مىخوانيم كه امامان اهل بيت ع براى اثبات انحصار خلافت بلافصل
پيامبر ص به على ع به همين آيه مورد بحث استدلال مىكردند، اشاره به اينكه ديگران
در دوران جاهليت بتپرست بودند، تنها كسى كه يك لحظه در مقابل بت سجده نكرد على ع
بود، چه ظلمى از اين بالاتر كه انسان بت پرستى كند، مگر لقمان به فرزندش نگفت: يا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ
لَظُلْمٌ عَظِيمٌ:" اى فرزندم شريك براى خدا قرار مده كه
شرك ظلم عظيمى است" (لقمان- 13).
بعنوان نمونه" هشام بن سالم" از" امام صادق" ع نقل مىكند
كه فرمود:
قد كان ابراهيم نبيا و ليس بامام، حتى قال اللَّه إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً، قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي فقال اللَّه لا يَنالُ
عَهْدِي الظَّالِمِينَ، من عبد صنما او وثنا لا
يكون اماما:
" ابراهيم پيامبر بود پيش از آنكه امام باشد، تا اينكه خداوند فرمود من
تو را امام قرار مىدهم، او عرض كرد از دودمان من نيز امامانى قرار ده، فرمود:
پيمان من به ستمكاران نمىرسد، آنان كه بتى را پرستش كردند امام نخواهند
بود" [1] در حديث
ديگرى" عبد اللَّه بن مسعود" از" پيامبر" ص نقل مىكند كه:
خداوند به ابراهيم فرمود:
لا اعطيك عهدا للظالم من ذريتك، قال يا رب و من الظالم من ولدى الذى لا ينال
عهدك؟ قال من سجد لصنم من دونى لا اجعله اماما ابدا، و لا يصلح ان يكون اماما!:
" من پيمان امامت را به ستمكاران از دودمان تو نمىبخشم، ابراهيم عرض
كرد: ستمكارانى كه اين پيمان به آنها نمىرسد كيانند؟ خداوند فرمود: كسى كه براى
بتى سجده كرده هرگز او را امام نخواهم كرد و شايسته نيست كه امام باشد" [2]
[1] اصول كافى جلد اول باب"
طبقات الانبياء و الرسل" حديث 1.
[2] امالى شيخ مفيد و مناقب ابن
مغازلى، طبق نقل تفسير الميزان ذيل آيه مورد بحث.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 443