responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 266

و نازكتر است در حالى كه سحاب به گروه ديگرى از ابرها گفته مى‌شود كه نقطه مقابل آن است، و" غمام" در اصل از ماده" غم" به معنى پوشيدن چيزى است و اينكه به ابر، غمام گفته شده است به خاطر آنست كه صفحه آسمان را مى‌پوشاند و اگر به اندوه،" غم" مى‌گوئيم نيز از جهت اين است كه گويى قلب انسان را در پوشش خود قرار مى‌دهد [1] به هر حال اين تعبير ممكن است بخاطر آن باشد كه بنى اسرائيل در عين اينكه از سايه ابرها استفاده مى‌كردند، نور كافى به خاطر سفيديشان به آنها مى‌رسيد، و آسمان تيره و تار نبود!

***
5- در پايان اين بحث ذكر اين نكته لازم است كه بعضى از مفسران" من" و" سلوى" را به معنى ديگرى غير از آنچه معروف و مشهور است تفسير كرده‌اند و همانگونه كه اشاره كرديم گفته‌اند منظور از" من" مطلق احسان و نعمت بى‌دريغ خدا است، و منظور از" سلوى" موجبات آرامش و تسلى خاطر مى‌باشد كه خداوند اين دو را به بنى اسرائيل بعد از نجات از چنگال فرعونيان مرحمت فرمود [2] اين تفسير علاوه بر اينكه تقريبا مخالف گفته‌هاى همه مفسران اسلامى و حتى كتب عهدين است با متن آيه مورد بحث سازگار نيست، زيرا قرآن بعد از ذكر من و سلوى، بلافاصله مى‌گويد: كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ‌" بخوريد از روزيهاى پاكيزه‌اى كه به شما داديم" زيرا اين تعبير نشان مى‌دهد كه من و سلوى از خوراكيها بوده است، اين تعبير نه تنها در اين آيه بلكه عينا در آيه 160 سوره اعراف نيز آمده است.


[1] تفسير روح المعانى ذيل آيات مورد بحث و مفردات راغب ماده غم.

[2]" پرتوى از قرآن" جلد اول صفحه 165.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 266
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست