نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 162
را در برابر او مجسم ساخته است.
و در پايان اين آيه مىگويد:" سپس به سوى او بازگشت مىكنيد" (ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ).
مقصود از رجوع به سوى پروردگار همان بازگشت به سوى نعمتهاى خداوند مىباشد،
يعنى در قيامت و روز رستاخيز به نعمتهاى خداوند بازگشت مىكنيد" شاهد اين
گفته آيه 36 سوره انعام است كه مىفرمايد:
وَ الْمَوْتى يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ
يُرْجَعُونَ:" خداوند مردگان را برمىانگيزد سپس به
سوى او بازگشت مىكنند".
ممكن است منظور از رجوع به سوى پروردگار حقيقتى از اين دقيقتر و باريكتر باشد
و آن اينكه همه موجودات در مسير تكامل از نقطه عدم كه نقطه" صفر" است
شروع كرده و به سوى" بىنهايت" كه ذات پاك پروردگار است پيش مىروند،
بنا بر اين با مردن، تكامل تعطيل نمىشود و بار ديگر انسان در رستاخيز به زندگى و
حيات در سطحى، عاليتر باز مىگردد و سير تكاملى او ادامه مىيابد.
***
پس از ذكر نعمت حيات و اشاره به مساله مبدء و معاد، به يكى ديگر از
نعمتهاى گسترده خداوند اشاره كرده مىگويد:" او خدايى است كه آنچه روى زمين
است براى شما آفريده" (هُوَ
الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً).
و به اين ترتيب ارزش وجودى انسانها و سرورى آنان را نسبت به همه موجودات زمينى
مشخص ميكند، و درست از اينجا در مىيابيم كه اين انسان را خدا براى امر بسيار پر
ارزش و عظيمى آفريده است، همه چيز را براى او آفريده او را براى چه چيز؟ آرى او
عاليترين موجود در اين صحنه پهناور است و از تمامى آنها ارزشمندتر.
تنها اين آيه نيست كه مقام والاى انسان را يادآور مىشود، بلكه در قرآن
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 162