نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 124
" انداد، همان شرك است كه گاهى پنهانتر است از حركت مورچه بر سنگ سياه
در شب تاريك، از جمله اينكه انسان بگويد: به خدا سوگند، به جان تو سوگند، به جان
خودم سوگند ... (يعنى خدا و جان خود و جان دوستش را در يك رديف قرار بدهد) و بگويد
اين سگ اگر ديشب نبود دزدان آمده بودند! (پس نجات دهنده ما از دزدان اين سگ است)
يا به دوستش بگويد: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى، همه اينها بويى از شرك
مىدهد" [1] و در
حديثى مىخوانيم كه مردى در برابر پيامبر ص همين جمله را گفت:
ما شاء اللَّه و شئت (هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى) پيامبر فرمود: ا جعلتنى
للَّه ندا:" مرا شريك خدا و همرديف او قرار دادى"؟!.
در تعبيرات عاميانه روزمره نيز بسيار مىگويند:" اول خدا، دوم تو"!
بايد قبول كرد كه اين گونه تعبيرات نيز مناسب يك انسان موحد كامل نيست.
در روايتى در تفسير آيه 106 سوره يوسف و ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ
مُشْرِكُونَ از امام صادق ع مىخوانيم كه فرمود: (اين
اشاره به شرك خفى است) مانند اينكه انسان به ديگرى بگويد: اگر تو نبودى من نابود
شده بودم يا زندگانيم بر باد مىرفت" [2] توضيح بيشتر را در اين زمينه در جلد دهم صفحه 88 ذيل آيه
106 سوره يوسف به بعد مىخوانيد.