نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 123
و همچنين جانداران ديگر، آفريده، يكى از زندهترين دلائل وجود او است لذا
بلافاصله اضافه مىكند:" اكنون كه چنين است براى خدا شريكهايى قرار ندهيد در
حالى كه مىدانيد" (فَلا
تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ).
آرى همه شما مىدانيد كه اين بتها و شركاى ساختگى، نه شما را آفريدهاند و نه
روزى مىدهند، و نه كمترين مواهب شما از ناحيه آنها است، پس چگونه آنها را شبيه
خدا مىدانيد.
" انداد" جمع" ند" (بر وزن ضد) به معنى شريك و شبيه است،
بديهى است اين شباهت و شركت در پندار بت پرستان وجود داشته نه اينكه يك امر واقعى
باشد.
يا به تعبير دقيقتر چنان كه راغب در مفردات مىگويد:" ند" و"
نديد" به معنى چيزى است كه از نظر گوهر و ذات شريك و شبيه چيز ديگرى باشد،
بنا بر اين به نوع خاصى از مماثلث و همانندى گفته مىشود، يعنى همانندى در گوهر
ذات.
***
نكته: بت پرستى در شكلهاى مختلف
- در اينجا توجه به اين حقيقت لازم است كه قرار دادن شريك براى خدا تنها،
منحصر به ساختن بتهاى سنگى و چوبى و يا از آن فراتر، انسانى همچون مسيح ع را يكى
از خدايان سهگانه دانستن، نيست بلكه معنى وسيعى دارد صورتهاى مخفىتر و پنهانتر
را نيز شامل مىشود، بطور كلى هر چه را در رديف خدا در زندگى مؤثر دانستن يك نوع
شرك است.
ابن عباس در اينجا تعبير جالبى دارد مىگويد: الانداد هو الشرك اخفى من دبيب
النمل على صفاة سوداء فى ظلمة الليل، و هو ان يقول و اللَّه و حياتك يا فلان و
حياتى! ... و يقول لو لا كلبة هذا لاتانا اللصوص البارحة! ... و قول الرجل لصاحبه
ما شاء اللَّه و شئت ... هذا كله به شرك:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 123