نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 86
گفتار ما در اين باره
خواهد آمد- ان شاء اللَّه-
[معناى
مكر و تقسيم آن به مكر ممدوح و مكر مذموم]
(وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ
يُخْرِجُوكَ ...) راغب مىگويد: كلمه مكر به معناى به كار بردن
حيله براى منصرف كردن كسى از مقصودش مىباشد، و اين به دو صورت است، يكى ممدوح و
يكى مذموم، مكر ممدوح آن است كه به منظور عمل صحيح و پسنديدهاى انجام شود. و بنا
بر اين معنا، خداى تعالى فرموده:(وَ اللَّهُ خَيْرُ
الْماكِرِينَ). و اما مكر مذموم آن مكرى است كه به منظور عمل قبيح و
ناپسندى بكار رود، و در اين باره فرموده:(وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ
إِلَّا بِأَهْلِهِ) و نيز فرموده:(وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ
الَّذِينَ كَفَرُوا) و فرموده:(فَانْظُرْ
كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِمْ) و در باره هر دو قسم آن فرموده:(وَ مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً). و بعضى از علما
گفتهاند: از مكر خدا يكى اين است كه بنده را مهلت داده و او را از لذائذ دنيا
برخوردار مىكند، و لذا امير المؤمنين (ع) فرموده: كسى كه خداوند دنيا را بر او
توسعه داده باشد و او نفهمد كه خدا با او مكر كرده از ناحيه عقل خود فريب خورده[1].
و در مجمع
البيان گفته است: اثبات به معناى حبس است، گفته مىشود: رماه
فاثبته يعنى به او تير زد و او را در جاى خود حبس كرد (در جاى خود
خشكانيد مترجم ) و نيز گفته مىشود اثبته فى الحرب يعنى در
جنگ جراحت سنگينى بر او وارد آورد[2].
و مقتضاى
سياق آيات اين است كه جمله(وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ
كَفَرُوا ...)، عطف بر جمله سابق يعنى(وَ إِذْ
يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّها لَكُمْ) بوده باشد،
و بنا بر اين، آيه شريفه در سياق بيان نعمتى است كه خداوند بر ايشان ارزانى داشته
و آنان را با احسانهايى كه به آنان كرد و خود آنان در آن نعمتها دخالتى نداشتند
تاييد فرمود.
و معناى آيه
اين است كه: به ياد آر، و يا بايد به ياد آورند آن روزى كه كفار قريش براى ابطال
دعوتت به تو مكر كرده و خواستند تو را به يكى از امور سهگانه دچار سازند يا تو را
حبس كنند و يا بكشند و يا بيرونت كنند، آنان مكر مىكنند و خداوند هم مكر مىكند و
خدا بهترين مكر كنندگان است.
و ترديدى كه
در آيه به منظور بيان و شرح مكر كفار ميان حبس، كشتن و بيرون كردن نموده خود دلالت
مىكند بر اينكه كفار قريش در باره امر رسول خدا 6 و