نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 406
هر يك از ما به
گوشهاى از اين كوه برود و سوگند بخورد كه ديگر با رفيقش حرفى نزند تا بميرد و يا
آنكه خدا از تقصيرش درگذرد.
مدت سه روز
هم بدين منوال گذرانيدند، و يكه و تنها در كوه بسر بردند، حتى طورى از يكديگر
كناره گرفتند كه يكديگر را هم نمىديدند.
پس از سه روز
يعنى در شب سوم رسول خدا 6 در خانه ام سلمه بود كه آيه توبه و مژده مغفرت ايشان
نازل شد، و آن آيه لقد تاب اللَّه بالنبى على المهاجرين و الانصار الذين
اتبعوه فى ساعة العسرة بود. امام صادق (ع) فرمود: آيه شريفه اينطور نازل
شده، و مقصود از مهاجرين و انصار ابو ذر، ابو خيثمه و عمير بن وهب بود كه از رسول
خدا 6 تخلف ورزيده، بعد به وى ملحق شدند.
آن گاه راوى
در باره آن سه نفرى كه آيه(وَ عَلَى الثَّلاثَةِ الَّذِينَ
خُلِّفُوا) در حقشان نازل شده گفته:
عالم (امام-
ع) فرمود آيه اينطور نازل شده: و على الثلاثة الذين خالفوا زيرا
كلمه (خُلِّفُوا) به معناى تخلف قهرى است كه مرتكبش
تقصيرى نداشته و سزاوار ملامت نيست،(حَتَّى إِذا ضاقَتْ عَلَيْهِمُ
الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ) از اين رو زمين با همه فراخيش بر آنان تنگ شد
كه نه رسول خدا 6 با ايشان همكلام مىشد و نه برادران دينى و نه زن و
فرزندانشان، و بهمين جهت، مدينه بر آنان تنگ شد، و ناگزير از مدينه تار و مار
شدند، و وقتى خداوند ديد براستى نادم شدهاند توبه ايشان را قبول كرد.[1] مؤلف: بزودى گفتارى در باره اين دو
آيه و رواياتى كه در تفسير آن دو وارد شده از نظر خواننده خواهد گذشت.
و در تفسير
عياشى از مغيره روايت شده كه گفت: من از او (امام) شنيدم كه در خصوص آيه(وَ لَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً) مىگفت مقصود
از عدة نيت و تصميم است، و معناى آيه اين است كه: اگر مىخواستند خارج
بشوند مىشدند[2].
مؤلف: اين
روايت صرف نظر از ضعفى كه دارد، و صرف نظر از اين كه مرسل است و راويانش معلوم
نيستند، و نيز علاوه بر اينكه مضمر است يعنى معلوم نيست كه مطلب را از چه كسى نقل
كرده با لفظ آيه هم تطبيق ندارد- و خدا داناتر است.
و در الدر
المنثور آمده كه ابن اسحاق و ابن منذر از حسن بصرى روايت كردهاند كه گفت: عبد
اللَّه بن ابى و عبد اللَّه بن نبتل و رفاعة بن زيد بن تابوت از بزرگان منافقين و
از كسانى بودند كه عليه اسلام و مسلمين همواره نقشهچينى مىكردند و در باره آنان
آيه(لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَ قَلَّبُوا
لَكَ الْأُمُورَ ...) نازل شد[3].