[رواياتى
ديگر در مورد شان نزول آيه شريفه:(أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ
...)]
و در تفسير
قمى از پدرش از صفوان از ابن مسكان از ابى بصير از ابى جعفر (ع) روايت آمده كه
فرمود: آيه شريفه در حق على و عباس و شيبه نازل شده، زيرا، عباس گفته بود: من از
شما افضلم، چون سقايت حاج بدست من است. شيبه در جواب گفته بود: من افضلم، چون
پردهدارى كعبه بدست من است. على (ع) گفته بود: من افضلم، براى اينكه من قبل از
شما ايمان آورده و سپس مهاجرت كردم و در راه خدا جهاد نمودم. هر سه تن راضى شدند
به اينكه حكميت نزد رسول خدا 6 برند، لذا آيه نازل شد:(أَ
جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ) تا جمله(إِنَّ
اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ)[2].
مؤلف: نظير
اين روايت را عياشى نيز از ابى بصير از امام صادق (ع) نقل كرده، و در آن عثمان بن
ابى شيبه بجاى شيبه آمده[3].
و در كافى از
ابى على اشعرى از محمد بن عبد الجبار از صفوان بن يحيى از ابن مسكان از ابى بصير
از امام باقر و يا امام صادق (ع) روايت كرده كه در تفسير آيه(أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ
بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ) فرموده است: اين آيه در حق حمزه، على،
جعفر، عباس و شيبه نازل شده، زيرا نامبردگان به سقايت و به پردهدارى افتخار
مىكردند، لذا خداى تعالى وحى فرستاد:(أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ
وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ
الْآخِرِ). و على و حمزه و جعفر همان كسانى هستند كه به خدا و روز جزا ايمان
آورده و در راه خدا جهاد كردند، و هرگز نزد خدا با ديگران يكسان نيستند[4].
مؤلف: اين
روايت را عياشى نيز در تفسير خود از ابى بصير از يكى از آن دو بزرگوار نقل كرده، و
ليكن اين روايت با آنچه كه نقل قطعى اثبات كرده نمىسازد، زيرا آنچه مسلم است اين
است كه حمزه از مهاجرين دسته اول بوده، و پس از ملحق شدن به رسول خدا 6 در جنگ
احد در سال سوم هجرت شهيد شده، و جعفر قبل از هجرت رسول خدا، به حبشه مهاجرت كرده،
و در ايام فتح خيبر به مدينه مراجعت كرده است، پس حمزه مدتها قبل از دنيا رفته
بوده، با اين وضع و با در نظر گرفتن اينكه اگر تفاخر اين پنج