نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 137
است، و به غير ايشان
داده نمىشود. و اينكه خمس به شش سهم به همان نحوى كه در روايات بالا آمده تقسيم
مىشود. و اينكه خمس مختص به غنائم جنگى نيست، بلكه هر چيزى را كه در لغت غنيمت
شمرده شود شامل مىشود، مانند سود كسب و گنج و استخراج مرواريد از دريا و معدنها و
كشتىرانى. و در روايات ائمه- همانطور كه گذشت- آمده كه خمس موهبتى است از ناحيه خدا
براى اهل بيت كه بدين وسيله زكات و صدقات را بر ايشان حرام كرد.
و در الدر
المنثور است كه ابن ابى شيبه به وجهى و ابن منذر به وجهى ديگر از ابن عباس (رضى
اللَّه عنه) نقل كردهاند كه نجده حرورى اشخاصى را نزد او فرستاد و از سهم ذى
القربى كه خداوند در قرآن ذكر كرده پرسيد، ابن عباس در جوابش نوشت: ما معتقد بوديم
كه ذى القربى رسول خدا 6 مائيم، ليكن قوم ما، ما را از اين حرف منع كردند.
گفتند: او
مىپرسد به عقيده تو از آن كيست؟ ابن عباس (رضى اللَّه عنه) گفت: اين سهم مال
اقرباى رسول خدا 6 است و رسول خدا 6 در ميان ايشان تقسيم كرد.
و اما عمر
خمس را بر ما عرضه كرد و ما آن را كمتر از حق خود ديديم لذا قبول نكرده و به او
برگردانديم و به اهل بيت پيشنهاد كرده بود كه تنها كسانى را كه زن مىگيرند كمك
كند و قرض مقروضين را ادا كند و به فقر ايشان بدهد و به بيشتر از آن حاضر نشد[1].
مؤلف: اينكه
در روايت داشت: گفتند او مىپرسد به عقيده تو از آن كيست معنايش اين
است كه آن اشخاصى كه نجده آنها را نزد ابن عباس فرستاده بود گفتند: نجده مىگويد،
يعنى مىپرسد فتواى تو در مصرف خمس چيست؟
و اينكه ابن
عباس در جواب گفت: اين سهم مال اقرباى رسول خدا 6 است ... ظاهر در
اين است كه خواسته است ذى القربى را به اقرباى رسول خدا 6 تفسير كند. و ظاهر
روايات سابق كه از ائمه اهل بيت (ع) نقل كرديم اين است كه ائمه (ع) ذى القربى را
به امامان از اهل بيت تفسير كردهاند. و ظاهر آيه شريفه هم همين معنا را تاييد
مىكند، چون از ذى القربى به لفظ مفرد تعبير كرده و نفرموده ذوى
القربى .
و نيز در
الدر المنثور است كه ابن منذر از عبد الرحمن بن ابى ليلى روايت كرده كه گفت: از
على (رضى اللَّه عنه) پرسيدم و عرض كردم: يا امير المؤمنين! مرا خبر ده از اينكه
رفتار