و در تفسير
قمى از پدرش از نضر از حلبى از معلى بن خنيس از امام صادق (ع) روايت شده كه در ذيل
آيه(إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا
شِيَعاً) فرمود: به خدا سوگند كه اهل سنت نيز دين خود را دسته دسته كردند[2].
مؤلف: يعنى
مذاهب مختلفى در اسلام به وجود آوردند. قبلا هم حديثى كه مىگفت به زودى امت
اسلام به هفتاد و سه فرقه متفرق مىشود گذشت.
در تفسير
عياشى از ابى بصير از ابى عبد اللَّه (ع) روايت شده كه در باره آيه مورد بحث
فرمود: على (ع) اين آيه را فارقوا دينهم قرائت مىفرمود[3].
مؤلف: قرائتى
را كه از آن جناب نقل شد بعضى از عامه و از جمله آنان سيوطى نيز به طرق خود از آن
جناب نقل كردهاند[4].
و در تفسير
برهان از برقى از پدرش از نضر از يحيى حلبى از ابن مسكان از زراره روايت شده كه
گفت: در خدمت امام صادق (ع) نشسته بودم شخصى از آن جناب از آيه(مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها) سؤال كرد، و عرض كرد
اين آيه شامل كسانى كه با اين امر (ولايت اهل بيت ع) آشنايى ندارند مىشود يا نه؟
حضرت فرمود: اين آيه تنها راجع به مؤمنين است. عرض كردم: خدايت اصلاح كند چه
مىفرماييد در باره كسى كه نماز مىخواند، روزه مىگيرد، از محرمات اجتناب مىورزد
و ورع خوبى دارد و از ناصبىها هم كه دشمن شما خاندانند نيست و ليكن شما را
نمىشناسد؟ فرمود: خداوند ايشان را به رحمت خود داخل بهشت مىسازد[5].
مؤلف: اين
روايت دلالت مىكند بر اينكه اجر اخروى به مقدار معرفت اشخاص است، و اين معنا در
روايات شيعه و سنى وارد شده، البته روايات بسيارى از طريق شيعه و سنى بر طبق
مضمون(مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها) وارد شده، و
مفسرين دو طايفه آن را در ذيل اين آيه نقل كردهاند، و ليكن چون روايات مذكور
مربوط به تشخيص روزه و نماز و امثال آن است لذا ما از ايراد آن در اينجا خوددارى
نموديم.