نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 539
بحث روايتى [ (در
باره آيات الهى قبل از قيامت، تفرقه در دين و پاداش مضاعف حسنات)]
در تفسير
عياشى از زراره و حمران و محمد بن مسلم از حضرت ابى جعفر و حضرت صادق (ع) روايت
شده كه در ذيل جمله(يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا
يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها) فرمودند: مقصود از اين آيات طلوع آفتاب از
مغرب و خروج جنبنده زمين و پديد آمدن دود است كه انسان اگر به گناه اصرار ورزد و
عمل ايمانى بجا نياورد و اين آيهها ظاهر شود ايمانش سودى نخواهد داشت[1].
مؤلف: مساله
اصرار بر گناه- چنان كه روايت آينده دلالت مىكند- تفسير جمله(أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً) است.
و نيز در
همان كتاب از ابى بصير از يكى از دو بزرگوار سابق الذكر روايت شده كه در ذيل جمله(أَوْ
كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً) فرموده: مؤمن گنهكار كمى حسنات و كثرت
گناهانش ميان او و ايمانش حائل گشته و در نتيجه باعث مىشود كه وى در ايمانش كسب
خيرى نكرده باشد[2].
مرحوم قمى در
تفسير خود مىگويد: پدرم از صفوان از ابن مسكان از ابى بصير از امام باقر (ع)
برايم چنين روايت كرد كه آن جناب در تفسير جمله(يَوْمَ
يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ ...) فرموده: اين آيت الهى عبارت است از
طلوع آفتاب از مغرب، كسانى كه در چنين روزى ايمان بياورند ايمانشان بى فايده است[3].
و در الدر
المنثور است كه احمد و عبد بن حميد در مسند خود و ترمذى و ابو يعلى و ابن ابى حاتم
و ابو الشيخ و ابن مردويه همگى از ابى سعيد خدرى از رسول خدا 6 روايت كردهاند
كه در تفسير جمله(يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ) فرموده است:
اين آيات عبارت است از طلوع آفتاب از مغربش[4].
مؤلف: از
ظاهر اين روايات برمىآيد كه از باب تطبيق كلى بر مصداق باشد و ليكن احتمال هم
دارد كه تفسير بوده باشد، و مراد از بعض آياتى كه در آيه شريفه است همين آيات