نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 5
مطالبى كه بنا است در
خلال سوره در پيرامون مساله توحيد ايراد گردد، و مقدميت آن از اين نظر است كه ثناى
مزبور متضمن چكيده و اجمال غرضى است كه به تفصيل آن در سوره، احتجاج خواهد شد،
چنان كه تعجب و توبيخى كه در اين چند آيه از عمل كفار و برابر گرفتنشان غير خداى
را با خدا و تشكيكشان در وحدت او شده، مقدمه است براى مطالبى كه از وعظ و انذار و
تخويف آنان در سوره ايراد مىشود.
[ثناى خداى
تعالى در سه آيه اول سوره انعام متضمن اشاره به معارفى است كه ماده اساسى شريعت
مىباشند]
و در ثنايى
كه در اين سه آيه هست، اشارهاى نيز به معارف حقيقىاى كه دعوت دينى متكى بر آن
است شده، و آن معارف در حقيقت به منزله ماده شريعت است و به سه نظام تفكيك مىشود:
1- نظام
عمومى خلقت كه آيه اولى به آن اشاره مىكند.
2- نظامى كه
خصوص انسان از جهت وجود دارد و آيه دوم مشتمل بر آنست.
3- نظام عمل
انسان كه آيه سوم به آن اشاره مىكند.
پس آنچه كه
از مجموع اين سه آيه به دست مىآيد عبارتست از ثناى بر پروردگار بدان جهت كه عالم
كبيرى را ايجاد فرمود كه انسان در آن زندگى مىكند و عالم صغيرى را كه همان وجود
خود انسان است و محدود است از جهت آغازش به گل و از طرف انجامش به اجل مكتوب،
ايجاد فرمود، و ثنا بر اينكه بر آشكار و نهان آدمى و تمامى اعمال او آگاهى دارد.
و جمله(وَ هُوَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ) كه در آيه سوم است
به منزله توضيحى است براى مضمون دو آيه قبل، و مقدمه است براى بيان علم خداوند به
نهان و آشكار و كردههاى انسان، و بنا بر اين، اينكه فرمود:(خَلَقَ
السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ) اشاره به
نظامى است كه در عالم كبير حكمفرماست، و تمامى اشياى عالم با همه كثرت و تفاوتش بر
طبق آن اداره مىشود، زيرا عالم مشهود ما، همين زمينى است كه آسمانهاى پهناور از
هر طرف آن را احاطه نموده و سپس با نور و ظلمتى كه چرخ عالم محسوس، در تحول و
تكاملش بر آنها دور مىزند، در آن تصرف مىشود، و پيوسته موجوداتى را از موجودات
ديگرى تكوين و چيزهايى را به چيزهاى ديگرى تحويل و نهانهايى را ظاهر و ظاهرهايى
را پنهان نموده، تازههايى را تكوين و كهنههايى را تباه و فاسد مىكند، و از
برخورد همين تحولات گوناگون حركت كلى جهان كه موجودات را به سوى مقصد نهايى خود
ميراند منتظم مىشود.
كلمه
جعل در جمله:(وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ ...) بمعنى خلقت
است منتها از آنجايى كه كلمه خلقت در اصل ماخوذ از خلق
الثوب است و خلاصه در معنى آن تركيب يافتن
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 5