نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 491
مىبرد. و كلمه
عاقبت به معناى سرانجام و منتهى اليه امر هر چيزى است، و اين كلمه به طورى
كه مىگويند در اصل مانند عقبى مصدر بوده، و اينكه گفتهاند: (تَكُونُ لَهُ عاقِبَةُ الدَّارِ) كنايه است از رسيدن به مقصد و به نتيجه
سعى و كوشش، و در آيه مورد بحث برگشت به ابتداى كلام است، چون در چند آيه قبل كه
مطالب مورد بحث آغاز مىشد فرموده بود:(اتَّبِعْ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ
الْمُشْرِكِينَ) و اينك در اين جمله
نيز مىفرمايد: به ايشان بگو ادامه دهيد به آنچه كه مىكرديد به زودى خواهيد دانست
كه كوشش كداميك از دو فريق به نتيجه مىرسد.
و اينكه
فرمود: ادامه دهيد تهديد به صورت امر است و معنايش اين است كه: شما
ظلم خود را و من ايمان و دعوت به توحيدم را ادامه مىدهيم و چيزى نمىگذرد كه
خواهيد فهميد سعادتمند كيست و سعى كداميك از من و شما به نتيجه مىرسد، و به طور
قطع بدانيد كه در اين ميان من پيروزم نه شما كه با شرك و گناه ظلم كرديد، چون هيچ
وقت ستمكار در ستمى كه مىكند رستگار نمىشود.
بعضى از
مفسرين گفتهاند: جمله:(إِنِّي عامِلٌ) حكايت كلام خود
پروردگار است، و خداى تعالى است كه مىفرمايد: من بعث و جزايى را كه وعده دادهام
عملى مىكنم و لكن اين معنا فاسد و دليل فسادش در خود آيه است كه مىفرمايد:(فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ تَكُونُ لَهُ عاقِبَةُ الدَّارِ).
بحث روايتى
[ (چند روايت در باره محبت ظالم، انتقام از ظالم بدست ظالمى ديگر، آرزوى دراز)]
قمى در تفسير
خود در ذيل جمله(وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً
...) مىگويد: امام در معناى اينجمله فرمود: هر كس اولياى ستمكاران را
دوست بدارد ما او را در قيامت با ستمكاران محشور مىكنيم[1].
و در كافى به
سند خود از ابى بصير از حضرت ابى جعفر (ع) روايت كرده كه فرمود: خداوند هيچ وقت از
ظالمى انتقام نكشيده مگر به دست ظالمى ديگر، و همين است معناى آيه(وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً)[2].