نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 438
است كه مىخواهد بدين
وسيله امتحان و حجت را كه نظام تشريع اقتضاى آن را دارد بر بندگان خود تمام نمايد،
هم چنان كه فرموده:(وَ
لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ)[1].
آيه شريفه(كَذلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ) و از آن روشنتر
آيه(إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها
لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا)[2] شاهد ادعاى
ما است كه گفتيم زينت اعمال كه همان محبوبيت و لذيذ بودن آن است نسبتى به خداى
تعالى نيز دارد.
[اقوال
متعددى كه در باره مراد از زينت دادن اعمال در(كَذلِكَ
زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ) گفته شده است]
اقوال ساير
مفسرين در اين باره مختلف و در نتيجه تفسيرهايى هم كه براى آيه مورد بحث كردهاند
مختلف است. از آن جمله يكى اين است كه گفتهاند: مراد از زينت دادن عمل، اصلاح آن
به وسيله امر و نهى و بيان حسن و قبح آن است، و معناى آيه اين است كه:
ما
همانطورى كه عمل شما مؤمنين را اصلاح كرده و زينت داديم عمل امتهاى قبل از شما را
نيز با دعوت به سوى حق اصلاح كرديم، به اين معنا كه ما در دعوت خود خدايان ايشان
را دشنام نداده و عقايدشان را جريحهدار نساختيم و مؤمنين را از كارهايى كه باعث
نفرت كفار از دين و رميدن آنان از قبول حق مىشود نهى كرديم .
اين تفسير از
جهت اينكه مخالف با ظهور آيه در عموميت است، و دليلى هم بر تخصيص آن نيست مخدوش
است.
قول ديگر اين
است كه گفتهاند: مراد از زينت دادن اعمال، مطبوع كردن آن است، و معناى آيه اين
است كه: ما از طرفى عمل امتها را موافق طبع آنان قرار داديم، و از طرف ديگر
حق و حقيقت را به آنان معرفى كرديم تا به اختيار خود بر طبق حق عمل كنند و از باطل
اجتناب نمايند .
اشكال اين
تفسير اين است كه هم چنان كه نمىتوانيم دعوت به اطاعت و معصيت و ايمان و كفر را
مستقيما و بدون واسطه به خدا نسبت دهيم اين را نيز نمىتوانيم بگوييم كه خداوند
طبايعى در آدميان قرار داده كه به كار نيك و كار بد به يك صورت و يك جور متمايل
است، زيرا در اين مرحله هيچ فرقى بين دعوت تكوينى و دعوت تشريعى نيست.
تفسير ديگر
اين است كه گفتهاند: مراد از زينت دادن اعمال بيان آثار نيك اعمال و
[1] و تا آنكه اهل ايمان را از هر عيب پاك و كامل كند و كافران
را به كيفر ستمكارى محو و نابود گرداند. سوره آل عمران آيه 141
[2] ما آنچه در زمين جلوهگر است زينت و آرايش ملك زمين قرار
داديم تا مردم را به آن امتحان كنيم كه كدام يك در طاعت خدا عملشان نيكوتر خواهد
بود. سوره كهف آيه 7
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 438