نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 413
قرآن كريم مخالف آن
است، چون قرآن كريم تنها به مثل روح، استدلال بر وجود صانع نكرده بلكه به تمامى
آيات مشهوده در عالم و نظام جارى در هر نوع از انواع مخلوقات و تغير و تحول و فعل
و انفعال آنها و منافعى كه از هر يك از آنها استفاده مىشود استدلال كرده است، و اين
مخالف با آن نظريه است، چون خداوند، همه عالم و عوامل آن را- چه مشهود و چه غير
مشهود- معلول و مصنوع خود دانسته و به وجود آفتاب، ماه، ستارگان و طلوع و غروب
آنها و منافعى كه مردم از آنها استفاده مىكنند، و چهار فصلى كه در زمين پديد
مىآورند، و همچنين بوجود درياها، نهرها و كشتىهايى كه در آنها جريان مىيابد، و
ابرها و بارانها و منافعى كه از ناحيه آنها عايد بشر مىشود، و همچنين به وجود
حيوانات، نباتات و احوال طبيعى و تحولاتى كه دارند از قبيل نطفه بودن و سپس جنين
شدن و كودك و جوان و پير شدن آنها و ساير تحولاتشان بر وجود صانع استدلال كرده
است.
[قول به
اينكه موجودات در حدوث محتاج به خدا و در بقاء بى نياز از خدايند با برهان فاعلى و
برهان غايى اثبات بر صانع، منافات دارد]
و حال آنكه
تمامى آنچه كه خداى تعالى به آن استدلال بر وجود صانع كرده و آنها را معلول خود
دانسته همه معلول موجوداتى قبل از خود و از سنخ خود هستند، موجودات امروز علت
موجودات فردا و موجودات فردا معلول موجودات امروزند.
و اگر بقاى
موجودات بى نياز از وجود خداى تعالى مىبود و به طور اتوماتيك جريان عليت و
معلوليت هم چنان در بين آنها ادامه مىداشت، استدلالهاى نامبرده قرآن كريم هيچ
كدامش صحيح و به جا نبود. توضيح اين معنا اينكه، احتجاج قرآن كريم بوجود اين
موجودات بر وجود صانع از دو جهت است:
جهت اول- جهت
فاعل است، هم چنان كه آيه شريفه(أَ فِي اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ
السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)[1] نيز اشاره
به آن دارد، و اين معنا را خاطر نشان مىسازد كه به ضرورت عقل هيچ يك از موجودات
نه خودش خود را آفريده و نه موجودى مثل خودش، براى اينكه موجود مثل او هم مانند
خود او محتاج است به موجود ديگرى كه ايجادش كند، آن موجود نيز محتاج به موجود
ديگرى است، و اين احتياج هم چنان ادامه دارد تا منتهى شود به موجود بالذاتى كه
محتاج به غير نباشد و عدم در او راه نيابد، و گر نه هيچ موجودى وجود پيدا نمىكند،
پس تمامى موجودات به ايجاد خداوندى موجود شدهاند كه بالذات حق و غير قابل بطلان
است و هيچگونه تغييرى در او راه ندارد.
[1] آيا در وجود خداوند شكى است، با اينكه او به وجود آورنده
آسمانها و زمين است. سوره ابراهيم آيه 10
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 413