نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 402
است، و معنايش اين
است كه: مشركين براى خداى تعالى شركائى از جن اتخاذ كردند، در حالى كه جن نيز
مخلوق خدا است و مخلوق نمىتواند با خالق خود در خدايى شركت داشته باشد.
منظور
از جن در اينجا شيطانهايند، چون بعضى مانند مجوسيان كه قائل به اهريمن
و يزدان بودند و همچنين مانند يزيديها كه قائل به الوهيت ابليس (ملك طاووس- شاه
پريان) بودند شياطين را شريك خدا مىدانستند. و نيز ممكن است مراد از جن همين جن
معروف باشد، چون بطورى كه نسبت مىدهند بعضى از مشركين قريش معتقد بودند كه خداى
تعالى دخترى از جن گرفته و از آن دختر ملائكه بوجود آمده. اين احتمال با سياق
جمله(وَ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ وَ خَلَقَهُمْ وَ
خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ) سازگارتر است، و بنا
بر اين احتمال، بنين- پسران و بنات- دختران از جنس ملائكه
خواهند بود كه مشركين آنها را به عنوان شركايى به خدا نسبت داده و بر او افترا
بستند، پاك و منزه است خداى تعالى از آنچه مشركين او را وصف مىكنند.
و اگر مراد
از بنين و بنات اعم از ملائكه باشد بعيد نيست كه مقصود از
آن همان اعتقادى باشد كه در ساير ملل غير اسلامى يافت مىشود، مانند اعتقاد
برهماييها و بودائيها كه اعتقادى نظير اعتقاد مسيحيها داشتند و نيز مانند اعتقادى
كه ساير بتپرستان قديم داشته و خدايان ساختگى خود را پسران و دختران خدا
مىدانستند. و هم اكنون آثارى كه به دست باستانشناسان كشف مىشود وجود چنين
اعتقادى را تاييد مىكند، مشركين عرب هم ملائكه را دختران خدا مىپنداشتند.
[وصف(بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) متضمن حجت بر استحاله فرزند داشتن
خدا است]
(بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ...) اين جمله جواب از
همان اعتقاد است، و حاصلش اين است كه: داشتن فرزند حقيقى موقوف بر اين است كه قبلا
همسرى اتخاذ شود و اتخاذ همسر براى خداى تعالى معقول نيست، و با اين حال ديگر از
كجا فرزند خواهد داشت؟ علاوه بر اين، خداى تعالى خالق و فاطر هر چيزى است، و صاحب
فرزند نمىتواند خالق فرزند خود باشد چون فرزند جزئى از پدر است كه به وسيله عمل
لقاح به محيط تربيتى رحم منتقل مىشود، و معقول نيست كه جزء خداوند مخلوق خودش
باشد- اين دو دليل در جمله كوتاه(بَدِيعُ السَّماواتِ وَ
الْأَرْضِ) نهفته است- چون وقتى خداوند به وجود آورنده همه اجزاى آسمانها و
زمين باشد ديگر چه چيزى باقى خواهد ماند كه بتواند همسر خداوند بوده باشد، و يا
پسران و دخترانى، همانند خود داشته باشد. ممكن است گفته شود شما كى سرتاسر عالم را
گشتيد و مثل و مانندى براى خدا نيافتيد؟ در جواب
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 402