نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 209
(قَوْلُهُ
الْحَقُّ)- اين جمله بيان علت جمله
قبلى است، و از اين جهت با فصل [1]
ذكر شده. حق به معناى ثابت به تمام معناى ثبوت است، و ثابت به حقيقت
معناى ثبوت همان وجود خارجى است، پس معناى(قَوْلُهُ الْحَقُّ) اين است كه قول خداى
تعالى فعل او و ايجاد او است، و وقتى قول او عبارت باشد از ايجاد، هم چنان كه آيه(وَ يَوْمَ يَقُولُ كُنْ
فَيَكُونُ) هم دلالت بر آن دارد، پس
قول او نفس حق است، برگشتى براى آن نبوده و تغيير دهندهاى براى كلماتش وجود
ندارد. و اين است معناى اينكه فرمود: (وَ الْحَقَّ أَقُولُ)- حق را
مىگويم [2].
(وَ لَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ) مراد از اين روز
قيامت است، و اين همان معنايى است كه آيه(يَوْمَ هُمْ بارِزُونَ لا
يَخْفى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ
الْواحِدِ الْقَهَّارِ)[3] متضمن آن
است.
[وجه و جهت
اثبات ملك و سلطنت براى خداى تعالى در روز قيامت]
جهت اينكه
فرمود: براى او است سلطنت در روزى كه در صور دميده مىشود و حال آنكه
ملك و سلطنت او منحصر در آن روز نيست، اجمالا اين است كه آن روز: روز از كار
افتادن اسباب و از بين رفتن روابط و انساب است. در مباحث گذشته كم و بيش راجع به
اين معنا بحث كردهايم و به زودى نيز در جاى مناسب در باره اين معنا و هم در باره
معناى صور - ان شاء اللَّه تعالى- بحث خواهيم كرد.
(عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ) در سابق معناى اين جمله گذشت، و اين
اسمى است از اسماى خدا كه قوام مساله حساب و جزا به آن است، همچنين دو اسم(الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ). آرى، خداى تعالى به علمى كه به غيب و شهادت
دارد، ظاهر هر چيز و باطن آن را مىداند، و هيچ ظاهرى به خاطر ظهورش و هيچ باطنى
از جهت اينكه باطن است بر او پوشيده نيست، و همچنين به حكمتى كه دارد با كمال دقت
و محكم كارى به كار و حساب مخلوقاتش رسيدگى مىكند و آن طور كه بايد و شايد موارد
كيفر و پاداش را از يكديگر تميز مىدهد، پس در كار او و حساب او ظلم و گزاف نيست.
و نيز با آگاهى و بينشى كه به كنه حقيقت دارد هيچ كوچكى را به خاطر كوچكى و خرديش
و هيچ بزرگى را به خاطر بزرگى و عظمتش از قلم نمىاندازد.
[1] فصل اصطلاحى است در علم معانى كه جملهاى را از جمله قبل جدا
كنند و در برابر آن وصل است كه جمله را با يكى از حروف عطف به جمله
پيش عطف دهند.
[3] روزى كه ايشان بيرون آمده، آشكار مىشوند، در چنين روزى چيزى
از آنان بر خداى تعالى پوشيده نيست.( در چنين روزى) گفته مىشود: امروز ملك جهان
از كيست؟ از خداى واحد قهار است.
سوره مؤمن آيه 16
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 209