نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 609
دو يكى و عمل آن دو يك جور است و در مسير زندگى و
مستواى عشرت هرگز از يكديگر جدا نمىشوند.
پس اين محبت
است كه باعث مىشود دوست هر قومى جزء آن قوم شود و به آن قوم ملحق گردد، بطورى كه
گفتهاند: هر كس قومى را دوست بدارد، از آن قوم است و يا فرمودهاند:
هر كسى با آن شخص است كه دوستش دارد ، خداى تعالى هم در آيهاى نظير آيه مورد
بحث كه از موالات مشركين نهى كرده مىفرمايد:(يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ
تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ
الْحَقِّ)- تا آنجا كه بعد از چند آيه مىفرمايد-(وَ مَنْ
يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ)[1].
و نيز در
باره دوستى با كفار- با لفظى عام كه شامل يهود و نصارا و مشركين مىشود فرموده:(لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ
وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا
مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ)[3].
و اين آيه
صراحت دارد در اينكه منظور از ولايت، ولايت محبت و مودت است، نه ولايت به معناى
سوگند و عهد، چون در زمان نزول سوره آل عمران بين رسول خدا 6 و مؤمنين از يك سو
و بين مشركين و يهود معاهدهها و قراردادهايى بر قرار بوده است.
و سخن كوتاه
اينكه ولايتى كه از نظر اعتبار باعث مىشود قومى به قومى ديگر ملحق شود، ولايت
مودت است نه ولايت سوگند و نصرت، و اين پر واضح است و اگر مراد از جمله:
(وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ)، اين باشد كه هر كس
بعد از اين نهى با كفار بر مساله يارى
[1] هان اى كسانى كه ايمان آورديد دشمن من و دشمن خودتان را دوست
مگيريد، آيا با آنها به مودت بر خورد مىكنيد، با اينكه به اين حقى كه بر شما نازل
شده كفر ورزيدهاند ... و كسانى از شما كه آنان را دوست بدارند از
ستمكارانند. سوره ممتحنه، آيه 90 .
[2] تو اى پيامبر هرگز نخواهى يافت كسانى را كه هم ايمان به خدا
و روز جزا داشته باشند و هم با دشمنان خدا و فرستاده او دوستى كنند، هر چند كه آن
دشمنان خدا، پدران و فرزندان و يا برادران و يا خويشاوندانشان باشند. سوره
مجادله، آيه 22 .
[3] مؤمنين نبايد به جاى مؤمنين كفار را دوست خود بگيرند و كسى
كه چنين كند در درگاه خداى تعالى هيچ حرمت و ارزشى ندارد، مگر آنكه پاى تقيه و ترس
در بين باشد و خداى تعالى شما را از خودش بر حذر مىدارد تا از او بترسيد و از
كفار نترسيد. سوره آل عمران، آيه 28 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 609