نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 369
تجدوا ماء فتيمموا و چون خواستيد به نماز
بايستيد، و يكى از شما قبلا از غائط آمده بود، و آبى نيافتيد كه وضو بگيريد تيمم
كنيد.
و بعيد نيست
كه از اين جمله استفاده شود اعاده تيمم يا وضو براى كسى كه تيمم يا وضويش را به
حدث اصغر نشكسته، و هنوز آن را دارد واجب نيست، البته اين استفاده مبنى بر يك بحث
اصولى است، و آن اين است كه آيا مفهوم شرط حجت است يا نه، (مثلا اگر بزرگتر ما به
ما چنين دستور داد: اگر دستخط مرا برايتان آوردند كه در آن نوشته بودم از سفر
برگرديد آيا در صورتى كه دستخط وى را نياوردند باز هم برگشتن از سفر واجب است، و
يا به حكم مفهوم شرط برگشتن واجب نيست) و اين استفاده بوسيله رواياتى كه دلالت
دارد بر عدم وجوب طهارت بر كسى كه طهارت قبلى را دارد تاييد مىشود.
[رعايت ادب
در تعبير از قضاى حاجت در جمله: (أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ
الْغائِطِ) ]
توجه
بفرمائيد كه در عبارت (أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ
الْغائِطِ) تا چه اندازه و چقدر زيبا رعايت ادب شده است، ادبى كه بر هيچ
متدبرى پوشيده نيست، براى اينكه منظور خود را با كنايه فهمانده، و آن كنايه آمدن
از غائط (چاله گودى) است، چون كلمه غائط به معناى محلى است كه نسبت به اطراف خود
گود باشد، و مردم صحرانشين همواره براى قضاى حاجت به چنين نقطههايى مىرفتند، تا
به منظور رعايت ادب نسبت به مردم خود را در آنجا پنهان سازند و استعمال كلمه
غائط در معنايى كه امروز معروف است يك استعمال جديد و نو ظهور، و از قبيل
كناياتى است كه حالت كنايه بودن خود را از دست داده (نظير كلمه توالت
كه در آغاز ورودش به ايران به معناى آرايش بود، و چون كلمه مستراح از معناى خود
كسب زشتى كرده بود آن را كنار گذاشته توالت را در معناى آن بطور كنايه استعمال
كردند، و اكنون حالت كنايه بودن خود را از دست داده و معناى مستراح را به خود
گرفته) و نيز نظير كلمه عذرة كه به گفته صاحب صحاح در اصل به معناى
درگاه در خانه بوده، و مرسوم چنين بوده كه اهل خانه كثافات خانه را كه در كنيف جمع
مىشده به درگاهى منتقل مىكردند، خرده خرده كلمه عذرة به معناى
كثافات و سپس به معناى مدفوع استعمال شده، و اين استعمال آن قدر شايع شده كه مدفوع
معناى واقعى آن گشته.[1] قرآن كريم
در جمله مورد بحث مىتوانست منسوب اليه را معين كند، و بفرمايد او جئتم من
الغائط و يا از غائط آمديد و يا اگر به اين اندازه مشخص نكرد، به كمتر از
اين معين مىكرد، و مىفرمود:(أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ
الْغائِطِ) و يا يكيتان از غائط آمد، ولى به