نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 349
فرمود اگر اين مرد به زن مسلمان دسترسى داشته
باشد چرا بايد زن يهودى و نصرانى بگيرد شخص عرضه داشت آخر به زن يهودى و نصرانى
عشق مىورزد (خلاصه عاشق چنين زنى شده) حضرت فرمود حال كه چنين است اگر با او
ازدواج كرد بايد از شراب و گوشت خوك خوردن او جلوگيرى كند، و در ضمن اين را هم
بدان كه اين عمل در دين او نقصى ايجاد مىكند.[1]
و در تهذيب از امام صادق (ع) روايت آورده كه فرمود: ازدواج موقت مسلمان با زن
يهوديه و نصرانيه و با اينكه همسرى آزاد دارد اشكال ندارد.[2]
و در كتاب فقيه از امام باقر (ع) روايت كرده كه شخصى از آن جناب پرسيد:
آيا مرد
مسلمان مىتواند با زن مجوسيه ازدواج كند؟ فرمود: نه و ليكن اگر كنيزى مجوسى داشته
باشد مىتواند او را وطى كند، ولى نطفه خود را در رحم او نريزد و از او فرزند
نخواهد.[3] و در كافى
به سند خود از عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ضمن حديثى
فرمود: دوست نمىدارم مرد مسلمان با زن يهوديه و نصرانيه ازدواج كند، زيرا بيم آن
مىرود كه فرزندش به دين يهود و يا نصرانى گرايش پيدا كند.[4]
و در كافى به سند خود از زراره و نيز در تفسير عياشى از مسعدة بن صدقه روايت شده
كه راوى گفت: من از امام باقر (ع) از جمله:(وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ
الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ) سؤال كردم، فرمود:
اين حكم به وسيله آيه(وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ) نسخ شده
است.[5]
[اشاره به
عدم صحت قول به منسوخ شدن جمله(وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذِينَ
أُوتُوا الْكِتابَ ...) با(لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ
الْكَوافِرِ)]
مؤلف: به اين
دو حديث اشكالى وارد است، و آن اين است كه آيه:(وَ لا
تُمْسِكُوا ...) قبل از آيه:(وَ الْمُحْصَناتُ ...) نازل شده، و
معنا ندارد آيهاى كه قبلا نازل شده آيهاى را نسخ كند كه هنوز نازل نشده باشد،
علاوه بر آن رواياتى كه مىگويد: سوره مائده اصلا منسوخ ندارد، ولى در آن ناسخ
هست، كه قبلا در اين باب صحبت كرديم، دليل ديگر بر اينكه آيه:
(وَ الْمُحْصَناتُ ...) نسخ نشده روايت گذشته است، كه دلالت داشت بر
جواز ازدواج موقت با زنان اهل كتاب، و اصحاب بر طبق آن عمل هم كردهاند، كه بحث آن
در ذيل آيه متعه (ازدواج موقت) گذشت، و در آنجا گفتيم كه متعه نيز نكاح و ازدواج
است.
[1] فقيه ج 3 ص 407 ح 4422 و تهذيب الاحكام ج 7 ص 298 ح 1248.