نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 259
بسيار مدح و ثنا كرده، و آيات آن قدر زياد است كه
حاجتى بذكر آنها نيست.
و لحن آيات و
بياناتى كه دارد طورى است كه دلالت مىكند بر اينكه خوبى وفاى به عهد و زشتى
عهدشكنى از فطريات بشر است، و واقع هم همين است.
[حسن وفاى
به عهد و قبح نقض عهد از فطريات بشر است و انسان در زندگى فردى و اجتماعى بى نياز
از عهد و وفاى به آن نيست]
و علت و ريشه
اين مطلب اين است كه بشر در زندگيش هرگز بى نياز از عهد و وفاى به عهد نيست، نه
فرد انسان از آن بى نياز است، و نه مجتمع انسان، و اگر در زندگى اجتماعى بشر كه
خاص بشر است دقيق شويم، خواهيم ديد كه تمامى مزايايى كه از مجتمع و از زندگى
اجتماعى خود استفاده مىكنيم، و همه حقوق زندگى اجتماعى ما كه با تامين آن حقوق
آرامش مىيابيم، بر اساس عقد اجتماعى عمومى و عقدهاى فرعى و جزئى مترتب بر آن
عهدهاى عمومى استوار است، پس ما نه از خود براى انسانهاى ديگر اجتماعمان مالك چيزى
مىشويم، و نه از آن انسانها براى خود مالك چيزى مىشويم، مگر زمانى كه عهدى عملى
به اجتماع بدهيم، و عهدى از اجتماع بگيريم، هر چند كه اين عهد را با زبان جارى
نكنيم چون زبان تنها در جايى دخالت پيدا مىكند كه بخواهيم عهد عملى خود را براى
ديگران بيان كنيم، پس ما همين كه دور هم جمع شده و اجتماعى تشكيل داديم در حقيقت
عهدها و پيمانهايى بين افراد جامعه خود مبادله كردهايم هر چند كه به زبان نياورده
باشيم و اگر اين مبادله نباشد هرگز اجتماع تشكيل نمىشود، و بعد از تشكيل هم اگر
به خود اجازه دهيم كه يا به ملاك اينكه زورمنديم، و كسى نمىتواند جلوگير ما شود،
و يا به خاطر عذرى كه براى خود تراشيدهايم اين پيمانهاى عملى را بشكنيم، اولين
چيزى را كه شكستهايم عدالت اجتماعى خودمان است، كه ركن جامعه ما است، و پناهگاهى
است كه هر انسانى از خطر اسارت و استخدام و استثمار، به آن ركن ركين پناهنده
مىشود.
و به همين
جهت است كه خداى سبحان اين قدر در باره حفظ عهد و وفاى به آن سفارشهاى اكيد
نموده، از آن جمله فرموده:(وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ
الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلًا)[1]، و اين آيه
شريفه مانند غالب آياتى كه وفاى به عهد را مدح و نقض آن را مذمت كرده هم شامل
عهدهاى فردى و بين دو نفرى است، و هم شامل عهدهاى اجتماعى و بين قبيلهاى و قومى و
امتى است، بلكه از نظر اسلام وفاى به عهدهاى اجتماعى مهمتر از وفاى به عهدهاى
فردى است، براى اينكه عدالت اجتماعى مهمتر و نقض آن بلائى عمومىتر است.
[اهتمام
شارع مقدس اسلام به حرمت عهد و لزوم وفاى به آن]
و به همين
جهت قرآن اين كتاب عزيز هم در مورد دقيقترين عهدها و هم بى
[1] و به پيمان وفا كنيد، كه پيمان خود مسئوليت آور است.
سوره اسرى، آيه 34 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 259