نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 225
نظر معنا شركت دارد، پس اين جار و مجرور متعلق به
هر دو كلمه است و معناى جمله مورد بحث چنين است: ليكن آنها كه راسخ در علم هستند و
نيز آنها كه مؤمن حقيقى اهل كتابند به تو و به آنچه قبل از تو نازل شده ايمان
مىآورند و مؤيد اين معنا تعليلى است كه بعدا در جمله:
(إِنَّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ
بَعْدِهِ ...) مىآيد چون ظاهر اين آيه (بطورى كه در تفسيرش خواهد آمد)
اين است كه مىخواهد بيان كند كه اينگونه افراد از اين جهت و بدين علت به تو ايمان
مىآورند كه نبوت تو و وحيى كه ما تو را بدان گرامى داشتيم شبيه به وحيى است كه
انبياى گذشته خدا براى آنان خواندند، مانند وحيى كه به نوح و پيغمبران بعد از او
شد و نيز وحيى كه به آل ابراهيم و آل يعقوب و به ساير انبيايى شد كه ما
داستانهايشان را برايت شرح نداديم. و اين معنا (بطورى كه ملاحظه مىفرمائيد) با
مؤمنين اهل كتاب بيشتر تطبيق دارد تا با مؤمنين عرب كه خداى عز و جل آنها را به
مثل آيه:(لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ
غافِلُونَ)[1] توصيف كرده
و فرموده: قرنها (يعنى در مدت فترت كه حدود پانصد سال بوده) پيغمبرى به سوى آنان
نيامده و از وحى خدا به كلى غافل بودند ولى در آيه مورد بحث مؤمنينى را توصيف
مىكند به اينكه قبل از نبوت و وحى به تو، نبوتها و وحىها ديدهاند پس آيه مورد
بحث با اهل كتاب انطباق بيشترى دارد.
[توجيهات
مختلفى كه در مورد اعراب كلمه المقيمين در آيه شريفه گفته شده است]
و جمله:(وَ الْمُقِيمِينَ الصَّلاةَ) عطف است بر كلمه: راسخون و اگر
به حالت نصب آمده و نفرموده: و المقيمون از باب مدح است (و تقدير آن
امدح المقيمين- مدح مىكنم مقيمين را) مىباشد و مثل اين جمله در عطف به
كلمه: راسخون جمله:(وَ الْمُؤْتُونَ الزَّكاةَ) و جمله:(وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ) است و همه اينها به
جز جمله: مقيمين مبتداءهايى پشت سر هم هستند كه خبرشان جمله:(أُولئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْراً عَظِيماً) است و اگر جمله:(وَ الْمُقِيمِينَ الصَّلاةَ) را هم به رفع بخوانيم يعنى همانطور كه از
قرآن ابن مسعود نقل شده به صورت مقيمون الصلاة بخوانيم، آن نيز
مانند راسخون و مؤتون و مؤمنون مبتداء خواهد
بود و خبر همه آنها جمله اولئك ... است.
در مجمع
البيان گفته است: علماى نحو در اينكه چرا جمله:(وَ
الْمُقِيمِينَ الصَّلاةَ) منصوب آمده؟ اختلاف كردهاند، از آن ميان
سيبويه و بصريهاست كه گفتهاند: از باب مدح است و تقدير آن اعنى المقيمين
الصلاة است و در توجيه نظريه خود گفتهاند: وقتى