نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 555
كه در نامهاى كه به فرزندش نوشته فرموده:
ان المراة ريحانة و ليست بقهرمانة [1]،
(زن ريحانه است نه قهرمان).
و هم چنين
كلام ديگرى كه در اين باره از رسول خدا 6 نقل شده كه فرمود: (زن لعبت است، هر كس
او را گرفت مراقب باشد ضايعش نسازد)، آرى رسول خدا 6 تعجب مىكرد از مردى كه
همسرش را مىزند، و آن گاه با همان دست با وى معانقه مىكند[2].
در كافى نيز
به سند خود از ابى مريم از امام ابى جعفر (ع) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا 6
فرمود: (آيا جاى تعجب نيست كه كسى همسرش را بزند، و آن گاه با او دست به گردن شود؟
و امثال اين بيانات در احاديث بسيار زياد است، كه اگر كسى در آنها دقت كند نظريه
اسلام در باره زنان را درك مىكند[3].
حال به بحثى
كه پيرامون داستان اسماء دختر يزيد انصارى داشتيم بر مىگرديم، اگر كسى در اين
حديث و در نظاير آن كه داستانهايى از مراجعه زنان به رسول خدا 6 و گفتگويشان با
آن جناب در مسائل راجع به شرايع دين را حكايت مىكند، و نيز در احاديثى كه از حقوق
مختلف زنان خبر مىدهد دقت كند، اين معنا برايش روشن مىشود كه زنان در عين اين كه
در حجابند، و مسئوليتشان اداره داخل خانهها است، و بيشتر به شؤون زندگى منزلى
مىپردازند در عين حال ممنوع از مراوده و آمد و شد به نزد ولى امر، و نيز تلاش در
حل مشكلاتى كه احيانا پيش مىآيد نبودهاند، و اين همان آزادى عقيدهاى است كه ما
در ضمن بحث پيرامون آزادى عقيده، در آخر سوره آل عمران در بارهاش بحث كرديم. و از
حديث نامبرده و نظاير آن سه نكته استفاده مىشود.
[استفاده
سه نكته از روايت اسماء بنت يزيد، پيرامون موقعيت و شخصيت زن در اسلام]
اول اين كه
طريقه مرضيه زن در اسلام اين است كه به تدبير امور داخلى منزل و تربيت اولاد
بپردازد، و اين طريقه در عين اين كه سنتى است پسنديده، و غير واجب، و ليكن ترغيب و
تشويقهايى كه در باره آن شده،- از آنجايى كه جو مسلمين جو تقوا و به دست آوردن
رضاى خدا و ترجيح ثوابهاى آخرت بر بهرههاى دنيوى، و تربيت بر اساس اخلاق صالحه
زنان يعنى عفت و حيا و محبت اولاد و عشق ورزيدن به زندگى در محيط خانه و امثال آن
بوده- اين سنت مستحبّ هم چنان محفوظ مانده است.