نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 381
مىزند در توبه كردن امروز و فردا و سهلانگارى
نمىكنند، و فرصت را از دست نمىدهند.
از آنچه
گفتيم روشن شد كه هر دو قيد، يعنى قيد (بجهالة) و قيد(ثُمَّ يَتُوبُونَ
مِنْ قَرِيبٍ) احترازى است، نه توضيحى (نمىخواهد بفرمايد گناه همواره
از روى جهالت است، و همه گنهكاران بدون درنگ توبه مىكنند، بلكه مىخواهد
بفرمايد: گناهكارى دو جور است، يكى از روى جهالت، و ديگرى از روى عناد، و توبه هم
دو جور است، يكى بدون درنگ، و يكى پس از ديدن نشانههاى مرگ و آن توبهاى قبول است
كه بدون درنگ باشد، و آن گناهى توبه مىپذيرد كه ناشى از جهل باشد)، چون توبه
عبارت است از برگشتن بنده به سوى خداى سبحان، و برگشتن به عبوديت او، كه در اين
صورت توبه خداوند به عبد نيز عبارت مىشود، از اينكه خدا توبه بنده را بپذيرد، و
عبوديت جز در زندگى دنيا كه ظرف اختيار و موطن اطاعت و معصيت است، تحقق نمىيابد،
و با ظهور نشانههاى مرگ، ديگر اختيارى براى بنده نمىماند، و دو راهى اطاعت و
معصيت ندارد، تا راه اطاعت را انتخاب كند، هم چنان كه خداى تعالى در باره اين
موقعيت انسان فرموده:(يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا
يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي
إِيمانِها خَيْراً)[1].
و نيز
فرموده:(فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا
بَأْسَنا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِكَ
الْكافِرُونَ)[2] و آياتى
ديگر از اين قبيل هست.
و سخن كوتاه
اينكه برگشت معناى آيه به اين است كه خداى سبحان تنها وقتى توبه گنه كار را
مىپذيرد كه گنهكاريش ناشى از استكبار بر خدا و باعث دروغين شدن توبه و فقدان
تذلل عبودى نبوده باشد، و در امر توبه آن قدر امروز و فردا نكند كه فرصت از دست
برود و نيز ممكن است قيد (بجهالة) قيد توضيحى باشد، و معناى آن اين باشد، توبه و
رجوع خدا به بندهاش خاص گناهكاران است، كه البته هيچ گناهى جز از جهل ناشى
نمىشود، چون گناه، خود را به خطر انداختن و با عذابى اليم بازى كردن است، كه جز
از جاهل سر نمىزند، و يا معنايش اين باشد كه گناه جز از جهل ناشى نمىشود، جهل به
كنه و حقيقت معصيت و جهل به كنه آثارى كه بر آن مترتب مىشود، و لازمه توضيحى بودن
اين قيد آن است كه جمله: (ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ) اشاره
باشد به ما قبل مرگ، نه كنايه از سهلانگارى در أمر توبه، چون كسى
[1] روزى كه بعضى از نشانيهاى- مرگ- آيات پروردگارت مىآيد ديگر
ايمان آوردن از كسى كه در طول زندگى ايمان نمىآورد و در حال ايمان عمل صالح
نمىكرد سودى ندارد( سوره انعام آيه 158).
[2] پس همين كه عذاب ما يعنى همان سنتى كه در بندگان گذشتهاش
جريان يافته بود را بديدند، چنين و چنان شده، و كافران در آنجا زيانكار مىگردند(
سوره مؤمن آيه 85).
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 381