نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 543
و اين كلمه هر چند در بركات دنيوى و اخروى (هر
دو) استعمال مىشوند، الا اينكه از ظاهر مقابل قرار گرفتنش با جمله(هُدىً لِلْعالَمِينَ) بر مىآيد كه: مراد از آن افاضه بركات دنيوى
است، كه عمده آن وفور ارزاق و بسيار شدن انگيزهها براى عمران و آباد كردن آن، با
حضور و تجمع در آن براى زيارت و عبادت و نيز انگيزهها براى احترام آن است.
اين بود
معناى مبارك بودن بيت، و اما هدايت بودنش به اين است كه خداى تعالى با تاسيس آن و
تشريع عباداتى در آن، سعادت آخرتى مردم را به ايشان نشان دهد و علاوه بر آن ايشان
را به كرامت و قرب خدا برساند. و بيت الحرام از روزى كه به دست ابراهيم ساخته شد،
اين خاصيت هدايت را داشته و همواره مقصد قاصدان و معبد عابدان بوده است.
قرآن كريم هم
دلالت مىكند بر اينكه حج و مراسمش براى اولين بار در زمان ابراهيم ع و بعد از
فراغتش از بناى آن تشريع شد و خداى تعالى در اين باره فرمود:(وَ
عَهِدْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ
وَ الْعاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ)[2].
و نيز در
خطاب به ابراهيم مىفرمايد:(وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ
بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ
عَمِيقٍ.)[3] و اين آيه
به طورى كه ملاحظه مىكنيد دلالت دارد بر اينكه اين اعلام و دعوت با اجابت عموم
مردم، چه نزديكان و چه مردم دور از عشاير و قبايل روبرو خواهد شد و نيز قرآن دلالت
مىكند بر اينكه اين شعار الهى تا زمان شعيب، بر استقرار و معروفيتش در بين مردم
باقى بوده است. براى اينكه در گفت و گويى كه از موسى و شعيب حكايت مىكند، از قول
شعيب مىفرمايد:
[1] اى پروردگار ما، من ذريه خودم راى در ذرهاى خشك و بىگياه،
نزد بيت الحرامت سكونت دادم. اى پروردگار ما، تا نماز بپا دارند. پس دلهايى از
مردم راى متمايل به سويشان كن، و از ميوهها روزيشان ده، باشد كه شكرگزارى
كنند. سوره ابراهيم، آيه 37 .
[2] ما به ابراهيم و اسماعيل عهد كرديم كه بايد خانه مرا براى
طواف كنندگان و اهل اعتكاف، و ركوع و سجود پاك سازيد. سوره بقره، آيه
125 .
[3] مراسم حج راى در مردم اعلام كن، تا از هر نقطه دور، پاى
پياده و بر مركبهاى لاغر نزدت آيند.
سوره حج، آيه 27 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 543