نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 413
است كه خداى سبحان نبوت و كتاب و حكومت را به
ايشان اختصاص داده، هيچ قومى ديگر نمىتوانند داراى چنين امتيازاتى بشوند، پس
سيادت و تقدم بر ديگران هم خاص ايشان است و از اين اعتقاد باطل نتيجهها و بر اين
پايه سست ديوارها چيدند و مثلا غير اسرائيلى را محكوم كردند به اينكه بايد حقوقى
را كه خدا فقط براى آنان تشريع كرده، رعايت كنند، ايشان ربا بخورند و ديگران ربا
بدهند و كمترين اعتراضى هم نكنند، مال مردم را بخورند و صاحبان مال چيزى نگويند،
حقوق مردم را پايمال كنند و كسى حق حرف زدن نداشته باشد، براى اينكه تنها اهل كتاب
ايشانند و ديگران امى و بىسواد، پس اگر خوردن مال مردم حرام است براى غير
اسرائيلى است كه نمىتواند مال اسرائيلى را بخورد و همچنين براى اسرائيلى تنها
خوردن مال اسرائيلى ديگر و پايمال كردن حقوق اسرائيلى ديگر حرام است، اما مال غير
اسرائيلى و حقوقش بر اسرائيلى مباح است.
و سخن كوتاه
اينكه تنها اهل كتاب مىتواند بر اهل كتاب سبيل و تسلط و حق اعتراض داشته باشد،
اما غير اهل كتاب هيچگونه تسلطى و حق اعتراضى بر اهل كتاب ندارد، پس اهل كتاب
مىتواند خودكامه و به دلخواه خود هر گونه دخل و تصرف در مال و حق ديگران را بكند
و هر حكمى كه دلش خواست براند و اين خود باعث شده كه يهود با غير يهود معامله
حيوان زبان بسته بكند، هر معاملهاى كه باشد.
و اين عقيده
هر چند كه در كتاب آسمانى- به خيال خودشان- كتابى كه آن را مستند به وحى مىدانند
مانند تورات و غيره وجود ندارد، اما عقيدهاى است كه از دهان احبار خود گرفته و به
اصطلاح سينه به سينه به ديگران منتقل كردهاند، ديگران هم كوركورانه از آن تقليد
نمودهاند، و چون دين موسى ع را خاص يهود مىدانند و به كسى اجازه نمىدهند به اين
دين در آيد، در حقيقت آن را براى خود جنسيتى پنداشتهاند و نتيجه گرفتهاند كه
سيادت و تقدم يهود هم امرى جنسى است، مخصوص اين جنس و همين كه كسى نسبتى به
اسرائيل داشت همين خود ماده شرافت و عنصر سيادت است و هر كسى كه منسوب به اسرائيل
باشد حق دارد كه بر ديگران بطور مطلق تقدم داشته باشد و معلوم است كه وقتى اين
روحيه باغيه در قالب قومى رخنه كند و براستى مردمى اينطور معتقد شوند، چه فسادى در
زمين بپا مىشود و چگونه روح انسانيت و آثار آن كه بايد در جامعه بشرى حكمفرما شود
مىميرد!.
بله اصل اين
حرف كه بايد بعضى از افراد و بعضى از جوامع از حقوق عمومى محروم شوند- چيزى است كه
در جامعه بشريت اجتناب ناپذير است و ليكن آنچه مجتمع بشرى صالح در اين باب مىگويد
اين است كه حقوق نامبرده بايد از كسى و از جامعهاى سلب شود كه بنا
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 413