نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 324
استعمال مىشود، چون خداى تعالى در هنگام مرگ
آدمى، جان او را از بدنش مىگيرد و قرآن در اين باره تعبيراتى دارد كه از آن جمله
فرموده:(تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا)[1] يعنى
مىميرانند و نيز فرموده:
و نيز
فرموده:(اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ
الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها، فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى عَلَيْهَا الْمَوْتَ
وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى)[3]، و دقت در
دو آيه اخير اين نكته را نتيجه مىدهد كه
[معناى
توفى و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه موت ]
كلمه
توفى در قرآن به معناى مرگ نيامده، بلكه اگر در مورد مرگ استعمال شده تنها
به عنايت گرفتن و حفظ كردن بوده.
به عبارتى
ديگر كلمه توفى را در آن لحظهاى كه خداى تعالى جان را مىگيرد،
استعمال كرده تا بفهماند جان انسانها با مردن باطل و فانى نمىشود و اينها كه گمان
كردهاند مردن، نابود شدن است جاهل به حقيقت امرند، بلكه خداى تعالى جانها را
مىگيرد و حفظ مىكند تا در روز بازگشت خلايق به سوى خودش دو باره به بدنها برگرداند
و اما در مواردى كه اين عنايت منظور نيست و تنها سخن از مردن است، قرآن در آن جا
لفظ موت را مىآورد نه لفظ توفى را، مثلا مىفرمايد:(وَ ما
مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ، أَ فَإِنْ ماتَ
أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ)[4]، و يا
فرموده:(لا يُقْضى عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا)[5]، و آيات بسيارى ديگر از اين قبيل،
حتى آياتى كه در باره مردن خود عيسى ع وارد شده كلمه موت را به كار برده، مانند
آيه:(وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ
وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا)[6] و آيه:
[1] فرستادگان ما او راى مىگيرند. سوره انعام، آيه
61 .
[2]( پرسيدند آيا بعد از آنكه در قبر پوسيديم و گم شديم دو باره
خلقتى جديد به خود مىگيريم؟ ...
بگو: شما گم نمىشويد بلكه فرشته مرگ كه موكل بر شما است
تحويلتان مىگيرد. سوره سجده، آيه 11 .
[3] خدا جانها راى در هنگام مردنشان مىگيرد و نيز جان آن كس راى
كه نمرده و به خواب رفته، آن گاه اگر مرگش رسيده باشد ديگر به بدنش بر نمىگرداند
و نزد خود نگه مىدارد و اگر نرسيده باشد رهايش مىكند سوره زمر، آيه
42 .
[4] محمد ص تنها رسولى است كه به سوى شما گسيل شده و قبل از او
رسولانى بسيار بودند و مردند، آيا اگر او هم بميرد يا كشته شود شما عقبگرد
مىكنيد و به كفر سابقتان بر مىگرديد سوره آل عمران، آيه 144 .
[5] اهل جهنم عذابشان تمام نمىشود تا بميرند سوره فاطر،
آيه 36 .