نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 321
دوم اسلام است و آن عبارت است از تسليم قلبى به
معناى اين ايمان، كه اگر كسى داراى چنين تسليمى بشود، ناراحتى باطنى و اعتراض
درونيش نسبت به تمامى دستورات خدا و رسول او به كلى از بين مىرود و اين همان
پيروى عملى و بدون چون و چراى از دين خدا است، به دنبال اين مرتبه از اسلام مرتبه
دوم از ايمان است و آن عبارت از خلوص عمل و به رنگ عبوديت در آمدن همه اعمال و
افعال است، به دنبال اين مرتبه از ايمان مرتبه سوم از اسلام واقع است و آن عبارت
است از اينكه بنده خدا تسليم محبت خدا و اراده او شود، چنين بندهاى ديگر دوست
نمىدارد و اراده نمىكند مگر به خاطر خدا و آنچه هم در خارج واقع مىشود همان
چيزى است كه خدا دوست دارد و ارادهاش كرده. و در اين ميان از دلبخواه بنده و
اراده مستقل او خبرى نيست، به دنبال اين مرتبه از اسلام، مرتبه سوم ايمان واقع است
و آن عبارت است از تسليم عبودى خدا شدن در همه اعمال.
خواننده عزيز
بعد از تذكر اين مطلب اگر در كلام عيسى ع و دعوتى كه از آن جناب نقل شد دقت كند،
كه فرمود:(فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ، إِنَّ اللَّهَ رَبِّي
وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ ...)، خواهد فهميد كه آن
جناب نخست مردم را امر به تقوا كرده و پرهيز از خدا و اطاعت خودش و سپس دستور خود
را تعليل كرده به اينكه:(إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ)، يعنى علت
اينكه گفتم از خدا بترسيد، اين است كه خدا پروردگار شما امت است و پروردگار رسولى
است كه به سوى شما گسيل داشته، پس واجب است كه از او پروا كنيد، به او ايمان
آورده، مرا با پيروى خود اطاعت كنيد و سخن كوتاه اينكه بر شما واجب است كه با
تقواى خود و اطاعتتان از رسول و ايمان آوردن به دعوت او و پيروى از او خدا را
بپرستيد، اين آن نكتهاى است كه از اين كلام بر مىآيد و به همين جهت در تعليل
نامبرده، تقوا و اطاعت را خلاصه نموده، و از آن تعبير به پرستش كرد و تنها منظورش
از اين تعبير اين بوده كه ارتباط مساله تقوا و اطاعت با خدا را روشن سازد، چون اين
ارتباط به روشنى ارتباط عبادت با خدا نيست، بعد از روشن ساختن اين ارتباط فرموده:
اين عبادت تنها صراط مستقيم است و با اين جمله فهماند راه عبادت، كوتاهترين راهى
است كه سالكش را به سوى خداى سبحان مىبرد و به حق تعالى منتهى مىسازد.
آن گاه وقتى
از مردم احساس كفر نمود و نشانههاى ياس از ايمان عموم آنان برايش ظاهر گرديد،
فرمود: (مَنْ أَنْصارِي إِلَى اللَّهِ)- كيست كه مرا در
پيمودن راه خدا يارى كند؟ و با در نظر گرفتن روشنگريهاى قبليش معناى اين
گفتارش چنين مىشود: كيست كه مرا در پيمودن صراط مستقيم و يا در عمل به دستوراتى
كه قبلا دادم، يعنى عبوديت خدا و يا تقوا و
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 321