نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 311
تمامى اهل دنيا مبعوث شدهاند.
و ليكن اين
اشكال و ناسازگارى، به بيانى كه ما در ذيل آن آيه داشتيم حل مىشود، در آنجا گفتيم
فرق است ميان رسول و نبى ، نبوت منصب بعثت و تبليغ است و
رسالت سفارت خاصهاى است كه دنبالش ضامن اجرايى هست و آن عبارت است از قضاى الهى و
داورى خدايى بين مردم يا به بقا و نعمت و يا به هلاكت و زوال نعمت، هم چنان كه آيه
زير آن را افاده نموده و مىفرمايد:(وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا
جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ)[1].
و به عبارتى
ديگر نبى انسانى است كه از طرف خداى تعالى مبعوث مىشود براى اينكه احكام دين را
براى مردم بيان كند و اما رسول عبارت است از انسانى كه مبعوث مىشود براى اداى
بيانى خاص كه دنبالش يا هلاكت است اگر آن را رد كنند و يا بقا و سعادت است اگر آن
را قبول كنند، هم چنان كه اين معنا از گفتگويى كه قرآن كريم از رسولانى چون نوح و
هود و صالح و شعيب و ديگر رسولان با قوم خود حكايت نمود كاملا به دست مىآيد.
و وقتى مطلب
از اين قرار باشد لازم نيست كه رسالت يك رسول به سوى قومى معين بعثت به سوى همان
قوم باشد و لا غير، بلكه ممكن است رسالتش به سوى قومى خاص باشد، ولى بعثت و نبوتش
به سوى تمامى بشر باشد، هم چنان كه در موسى و عيسى ع چنين بود.
و شواهدى كه
از قرآن كريم بر اين معنا وجود دارد يكى دو تا نيست، از آن جمله در مورد رسالت
موسى به سوى فرعون مىفرمايد:(اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ
طَغى)[2]، و در عين
حال مىبينيم ساحران فرعون به موسى ايمان آوردند و گفتند:(آمَنَّا
بِرَبِّ هارُونَ وَ مُوسى)[3] و بطورى كه
از ظواهر آيات بر مىآيد ايمانشان هم قبول شده، با اينكه از بنى اسرائيل نبودند و
در باره دعوت قوم فرعون با اينكه از بنى اسرائيل نبودند فرموده:(وَ لَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ، وَ جاءَهُمْ رَسُولٌ
كَرِيمٌ)[4].
و نظير اين
آيات در دلالت بر عموميت بعثت آن جناب ايمان آوردن امتهاى بسيارى از غير بنى
اسرائيل، قبل از بعثت رسول خدا ص به آن جناب است، مانند مردم
[1] براى هر امتى رسولى است همين كه رسولشان آمد در بينشان به
قسط حكم مىشود. سوره يونس، آيه 47 .
[2] به جانب فرعون روانه شو كه وى در كفر، سخت طغيان كرده
است. سوره طه، آيه 24 .
[3] ما بخداى موسى و هارون ايمان آورديم. سوره طه، آيه
70 .
[4] ما قبل از اينان قوم فرعون را آزموديم و رسولى كريم ايشان را
دعوت كرد. سوره دخان، آيه 17
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 311