نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 213
تكوينى عالم را توصيف مىكند، هم چنان كه آيه
شريفه:(تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ ...) تصرف او
در ملك اعتبارى و قراردادى و توابع آن را توصيف مىكند.
[چهار
مقابله لطيف در دو آيه شريفه]
و در هر يك
از دو آيه، چهار جور تصرف بطور مقابله قرار گرفته، در اولى دادن و گرفتن ملك آمده،
و در مقابلش در آيه دومى داخل كردن شب در روز و روز در شب ذكر شده و در اولى مساله
دادن و گرفتن عزت آمده، و در مقابل در آيه دومى بيرون كردن مرده از زنده و زنده از
مرده ذكر شده و اين از عجايب لطافت و از لطايف تناسب است كه بر كسى پوشيده نيست،
براى اينكه دادن ملك خود نوعى مسلط كردن بعضى از مردم است بر بقيه مردم، به اينكه
مقدارى بيشتر آزادشان بگذارد، و در نتيجه آزادى بقيه افراد را به همان مقدار محدود
كند، و آزادى غريزى آنان را از بين ببرد.
هم چنان كه
ادخال شب در روز مسلط كردن شب بر روز است، تا شب مقدارى از ساعات روز را جزء خودش
كند، و در نتيجه مقدارى از چيزهايى كه روز آن را آشكار مىكرد، از بين ببرد، و
گرفتن ملك عكس اين معنا است، و همچنين دادن عزت نوعى زنده كردن است، زيرا كسى كه
اسم و رسمى و در نتيجه عزتى نداشته اثر زندگيش هم پيدا نبوده، وقتى عزت يافت شهرتى
پيدا مىكند و اثر وجوديش هويدا مىشود، و اين خود نظير بيرون آوردن زنده از مرده
است، هم چنان كه ذلت نظير پديد آوردن مرده از زنده است، پس در عزت نوعى حيات، و در
ذلت نوعى ممات هست.
البته وجهى
ديگر در آيه هست و آن اين است كه خداى تعالى در كلام خود در آيه:
(فَمَحَوْنا آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً)[1] روز را بيناگر
خوانده، و يكى از مظاهر اين اثبات و محو در مجتمع انسانى ظهور ملك و سلطنت و زوال
آن است.
و نيز علم و
قدرت را از آثار حيات دانسته و جهل و عجز را از آثار مرگ جامعه شمرده است، و
فرموده:(أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْياءٍ وَ ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ
يُبْعَثُونَ)[2].
و همچنين عزت
را خاص خدا و رسول او و مؤمنين دانسته است، و در اين باره فرموده:
(وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ)[3] بنا بر اين در مجتمع
انسانى عزت مظهر حيات و ذلت مظهر مرگ است، و بدين جهت است
كه در مقابل مساله دادن و گرفتن ملك و عزت (در آيه اول) مساله داخل
كردن شب در روز و روز در شب بيرون كردن زنده از مرده و
[1] بعد از آن كه آيت شب را محو كرديم آيت روز را بيناگر ساختيم(
سوره اسراء آيه 12).
[2] اينان مردگان بىجانند، و نمىفهمند كه چه وقت مبعوث
مىشوند.( سوره نحل آيه 21).
[3] عزت خاص خدا و رسول او و مؤمنين است.( سوره منافقون آيه 8).
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 213