نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 170
غرضى محدود و زماندار است، اشكال بالا متوجه
مىشود كه در قيامت وجود اين لذائذ چه معنا دارد، با اينكه بقاى آن زندگى نه بستگى
به خوردن دارد، و نه به جماع. باز تكرار مىكنيم كه لذت خوردن و نوشيدن و همه
لذائذ مربوط به تغذى براى حفظ بدن از آفت تحليل رفتن و از فساد تركيب آن يعنى مردن
است، و لذت جماع و همه لذائذ مربوط به آن كه امورى بسيار است براى توليد مثل و حفظ
نوع از فنا و اضمحلال مىباشد.
پس اگر براى
انسان وجودى فرض كنيم كه عدم و فنا در دنبالش نيست، و حياتى فرض كنيم كه از هر شر
و مكروهى مامون است، ديگر چه فايدهاى مىتوان در وجود قواى بدنى يك انسان آخرتى
تصور كرد؟ و چه ثمرهاى در داشتن جهاز هاضمه، و تنفس، و تناسل، و مثانه، طحال، و
كبد و امثال آن مىتواند باشد؟ با اينكه گفتيم همه اين جهازها براى بقا تا زمانى
محدود است، نه براى بقاى جاودانى و ابدى.
[جواب به
اشكال فوق]
و اما جواب
از اين اشكال اين است كه (خداى سبحان آنچه از لذائذ دنيا و نعمتهاى مربوط به آن
لذائذ را خلق كرده كه انسانها را مجذوب خود كند، و در نتيجه به سوى زندگى در دنيا
و متعلقات آن كشيده شوند، هم چنان كه در كلام مجيدش فرمود:(إِنَّا
جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها)[1].
و نيز
فرموده:(الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا)[2].
و نيز
فرموده:(تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا)[3].
و نيز در
آيهاى كه مىبينيد و جامعترين آيه نسبت به فرض ما است فرموده:(وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ
الْحَياةِ الدُّنْيا، لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ، وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ
أَبْقى)[4].
و نيز
فرموده:(وَ ما أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ
الدُّنْيا، وَ زِينَتُها، وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى، أَ فَلا
تَعْقِلُونَ)[5] و آياتى
ديگر از اين قبيل كه همه اين نكته را بيان
[1] يعنى ما آنچه روى زمين است را زينت زمين كرديم( سوره كهف آيه
7).
[3] همه در طلب متاع ناپايدار زندگى دنيا هستند( سوره نساء آيه
94).
[4] دو چشم خود را به آن چيزهايى كه رونق زندگى دنيا است و به بعضى
از ايشان بهره داديم تا در باره آن آزمايششان كنيم، خيره مساز، كه رزق پروردگارت
بهتر و پايدارتر است. سوره طه آيه 131.
[5] و آنچه در اختيارتان قرار گرفته، وسيله زندگى دنيا و زينت آن
است، نه هدف نهايى، و آنچه نزد خدا است بهتر و پايدارتر است، آيا باز هم تعقل
نمىكنيد. سوره قصص آيه 60.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 170