نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 141
عادت هم سيرهاى است مستمر، و منظور در آيه مورد
بحث هم همين معنا است.
جمله:
كداب ... متعلق است به جملهاى تقديرى، كه جمله:(لَنْ
تُغْنِيَ عَنْهُمْ) بر آن دلالت مىكند، و جمله(كَذَّبُوا
بِآياتِنا) منظور از دأب را تفسير مىكند.
اين جمله در
واقع حال است براى دأب و تقدير كلام همانطور كه قبلا هم اشاره كرديم چنين
است: ان الذين كفروا كذبوا بآياتنا، و استمروا عليها دائبين، فزعموا ان فى
اموالهم و اولادهم غنى لهم من اللَّه، كداب آل فرعون و من قبلهم، و قد كذبوا
بآياتنا [1].
و در جمله:(فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ) از ظاهر حرف باء سببيت
استفاده مىشود چون وقتى گفته مىشود: من او را به گناهش مؤاخذه كردم
معنايش اين است كه به سبب گناهش مؤاخذه كردم.
اين ظاهر
حرف باء است و ليكن مقتضاى مقابلهاى كه بين دو آيه شده است، و حال
كفار عهد رسول را با كفار آل فرعون و قبل از ايشان مقايسه كرده، اين است كه حرف
نامبرده به معناى وسيله باشد، چون قبل از آيه مورد بحث كفار را وسيله بر افروختن
آتش دوزخ خوانده و فرموده بود اينان وقود آتشند، و جانشان شعلهور مىشود و با شعلهور
شدن جانها معذب مىشوند، هم چنان آل فرعون و كفار قبل از ايشان كه آنان نيز به
گناهان خود گرفتار شدند، و عذابى كه گريبان آنان را گرفت عين همان گناهانى بود كه
مرتكب شده بودند، و مكرى كه كردند، خود آن مكر عذاب جانشان شد و ظلم خودشان
عايدشان گرديد، هم چنان كه قرآن كريم فرمود:(وَ لا
يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ)[2].
و نيز
فرموده:(وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ
يَظْلِمُونَ)[3].
[معناى
شديد العقاب بودن خداى سبحان]
از اينجا
روشن مىگردد كه شديد العقاب بودن خدا به چه معنا است، چون روشن شد كه عقاب خدا
چنان نيست كه از يك جهت معينى به انسان روى بياورد و در محل معينى گريبان آدمى را
بگيرد، و مانند عقاب غير خدا به شرايط مخصوصى متوجه آدمى بشود، مثلا از بالاى سر و
يا از پائين و يا در بعضى اماكن به انسان برسد، و انسان بتواند از آن محل يا از
آن
[1] بدرستى كه كفار آيات ما را تكذيب كردند، و بر اين عمل ادامه
دادند، و آن را عادت خود كردند پنداشتند كه اموالشان مىتواند از عذاب خدايشان
برهاند، اين عادت آنان نظير عادت آل فرعون و اقوام قبل از ايشان است، كه به آيات
ما تكذيب كردند.
[2] مكر بد جز گريبان صاحبش را نمىگيرد( سوره فاطر آيه 43).
[3] بر ما ستم نكردند بلكه تنها به خودشان كردند( سوره بقره آيه
57).
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 141