[شرحى
در مورد مستثنى بودن مؤمنان صالح العمل از زيانمندى جنس انسان]
(إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ) اين استثنا
استثناى از جنس انسان است كه محكوم به خسران است، و استثنا شدگان افرادى هستند كه
متصف به ايمان و اعمال صالح باشند چنين افرادى ايمن از خسرانند.
و
اين بدان جهت است كه كتاب خدا بيان مىكند كه انسان موجودى هميشه زنده است، زندگيش
با مردن خاتمه نمىيابد، و مردن او در حقيقت انتقال از خانهاى به خانهاى ديگر است،
كه بيان اين معنا در تفسير آيه شريفه(عَلى أَنْ نُبَدِّلَ
أَمْثالَكُمْ وَ نُنْشِئَكُمْ فِي ما لا تَعْلَمُونَ)[2]
گذشت، و نيز كتاب خدا بيان مىكند كه قسمتى از اين زندگى هميشگى انسان كه همان
حيات دنيا باشد حياتى است امتحانى، و سرنوشت ساز كه در آن حيات سرنوشت قسمت ديگر
يعنى حيات آخرت مشخص مىگردد، آنها كه در آن حيات به سعادت مىرسند، و يا بدبخت
مىشوند، سعادت و شقاوتشان را در دنيا تهيه كردهاند، هم چنان كه خداى تعالى
فرموده:(وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا
مَتاعٌ)[3]، و
نيز فرموده:(كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوكُمْ
بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً)[4].
و
نيز بيان مىكند كه مقدميت اين زندگى براى آن زندگى به وسيله مظاهر اين زندگى و
آثار آن يعنى اعتقادات و اعمال است، اعتقاد حق و عمل صالح ملاك سعادت اخروى و كفر
و فسق ملاك شقاوت در آن است، مىفرمايد:(وَ أَنْ لَيْسَ
لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى ثُمَّ يُجْزاهُ
الْجَزاءَ الْأَوْفى)[5] و
نيز مىفرمايد:(مَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً
فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ)[6]، و
باز مىفرمايد:(مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ
فَعَلَيْها)
[1] كسانى كه در قيامت در ذات خود و اهل بيتشان خاسر شدند، و
آگاه باش كه اين خسران، خسرانى است آشكار. سوره زمر، آيه 15.
[2] به اين منظور كه گروهى راى بجاى گروه ديگرى بياوريم و شما
راى در جهانى كه نمىدانيد آفرينش تازه بخشيم. سوره واقعه، آيه 61.