نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 55
بيان
آيات
اين
آيات داستان هلاكت قوم نوح، و تتمه نفرين آن جناب عليه ايشان را حكايت مىكند.
[اشاره
به دلالت جمله(أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً) بر وجود
برزخ، و بيان تتمه نفرين نوح 7 عليه قوم خود]
(مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً ...)
كلمه من در مما در عين اينكه ابتدايى است، و ابتداى هدف
را مىرساند، به حسب مورد، تعليل را هم افاده مىكند، و كلمه ما زايده
است، كه تنها براى تاكيد و پر اهميت بودن سخن آمده، و كلمه خطيئات به
معناى معاصى و ذنوب است، و اگر كلمه نار را نكره آورده، به منظور بزرگ
جلوه دادن آن بوده.
و
معناى آيه اين است كه: قوم نوح به خاطر معاصى و ذنوبشان به وسيله طوفان غرق شده و
داخل آتشى شدند كه با هيچ مقياسى نمىتوان عذابشان را اندازهگيرى كرد. و در آيه
نظم لطيفى بكار رفته، و آن اين است كه ميان غرق شدن به وسيله آب، و سوختن به وسيله
آتش جمع كرده.
و
مراد از آتش در آيه شريفه آتش برزخ است، كه مجرمين بعد از مردن و قبل
از قيامت در آن معذب مىشوند، نه آتش آخرت، و اين آيه خود يكى از ادله برزخ است،
چون مىدانيم كه آيه شريفه نمىخواهد بفرمايد قوم نوح غرق شدند، و به زودى در
قيامت داخل آتش مىشوند تا منظور از آتش، آتش قيامت باشد. و اينكه بعضى[1]
احتمال دادهاند مراد از آتش، آتش آخرت باشد درست نيست، و نبايد به آن اعتنا كرد.
(فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصاراً)- يعنى جز
خدا كسى را نيافتند كه در غرق نشدن ياريشان كند، و عذاب را از ايشان بگرداند، و
اين جمله تعريضى است به اصنام و آلهه آنان.
(وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً)
كلمه ديار به معناى كسى است كه براى منزل گرفتن پياده شده باشد، و اين
آيه تتمه نفرين نوح (ع) بر آنان است، و جمله(مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا ...)، جمله معترضهاى بود كه بين
دو فقره از نفرين آن جناب فاصله شده، تا اشاره كند به اينكه هلاكتشان