نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 388
بعضى ديگر
گفتهاند: مقربين، هم ابرارند و هم ملائكه.
مؤلف:
اين دو قول مبنى بر اين است كه: مراد از كتاب، صحيفه اعمال باشد، و ما در سابق
گفتيم كه اين احتمال ضعيف است.
بحث
روايتى [ (رواياتى راجع به: نزول سوره مطففين ، در عليين بودن كتاب
ابرار و در سجين بودن كتاب فجار، و فساد و رين قلب بر اثر ارتكاب
گناه)]
در
تفسير قمى و در روايت ابى الجارود از امام باقر (ع) روايت شده كه فرموده: اين سوره
يعنى سوره مطففين وقتى نازل شد كه رسول خدا 6 وارد مدينه شده بود، و مردم مدينه
در آن روز از حيث ترازودارى بدترين مردم بودند، و در نتيجه آمدن اين سوره
ترازوداريشان خوب شد[1].
و
در اصول كافى به سند خود از ابو حمزه ثمالى روايت كرده كه گفت از امام باقر (ع)
شنيدم كه مىفرمود: خداى عز و جل ما را از أعلى عليين آفريد، و قلوب شيعيان
ما را از همان چيزى آفريد كه ما را آفريد، و اما بدنهايشان را از چيزى پايين
مرتبهتر بيافريد، پس قلوب شيعيان ما همواره براى ما مىتپد، و به سوى ما عشق
مىورزد، چون از همان چيزى خلق شده كه ما خلق شدهايم. آن گاه اين آيه را تلاوت
كرد:(كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ وَ ما
أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ كِتابٌ مَرْقُومٌ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ).
و
دلهاى دشمنان ما را از سجين و دلهاى شيعيان آنان را نيز از همان آفريده كه آنان را
از آن آفريده، و بدنهايشان را از چيزى پايين مرتبهتر خلق كرده، و به همين جهت
دلهاى شيعيان آنان به سوى آنان تمايل دارد، چون از همان خلق شده كه آنان از آن خلق
شدهاند، آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود:(كَلَّا إِنَّ
كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ كِتابٌ مَرْقُومٌ
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ)[2].
مؤلف:
صاحب كافى نظير اين روايت را به طريق ديگر از ثمالى از آن جناب نقل كرده[3]،
و نيز صاحب علل الشرائع نظير آن را به سند خود- البته مقدارى از راويان آخر آن را
نام نبرده- از زيد شحام از امام صادق (ع) نقل كرده[4].
و اين احاديث به طورى كه ملاحظه